5.5
Kirsten Potgieter geeft "The Last Man on Earth - Seizoen 2" een 5.5.
Geschreven door Kirsten Potgieter op 31 Maart 2016.
3
2

The Last Man on Earth - Seizoen 2

The Last Man on Earth gaat natuurlijk over de laatste man op aarde: Phil Miller. Phil wordt gespeeld door Will Forte, die een overtuigende rol neer weet te zetten, en blijkt al snel toch niet helemaal alleen te zijn. Laat ik beginnen met het feit dat The Last Man on Earth een redelijk vernieuwend en goed uitgewerkt concept is. Ook in dit seizoen konden eenzaamheid, liefde en "Don't do the crime, if you can't do the time" weer niet achterblijven. Maar The Last Man on Earth valt helaas erg in herhaling, niet zozeer in de gebeurtenissen maar meer een soort visuele cirkel waar alle personages zich in bevinden. Daarbij heeft de negativiteit in elke aflevering de overhand.

Iets anders is het karakter van Phil, ook wel Tandy genoemd. Wanneer hebben we voor het laatst om hem kunnen lachen? Ik na de tweede aflevering al niet meer. Hij is een egoïstisch personage en maakt liever twintig keer dezelfde fout dan eerst eens goed na te denken en vervolgens pas te handelen. Hij zet zichzelf hierdoor in de lastige positie zich telkens weer te moeten bewijzen aan de groep. Daar komt nog bij dat hij alles op een zeer onvolwassen manier op probeert te lossen. Waar je in eerste instantie denkt dat Carol een van de verschrikkelijkste mensen is om als laatste twee personen op aarde mee samen te moeten leven, krijg je voor haar vrij snel sympathie en ontstaat er een soort haat-liefde verhouding voor Phil.

Natuurlijk is The Last Man on Earth niet alleen maar slecht. De acteurs, en met name Will Forte, zetten een overtuigende rol neer. Want wat kunnen we ons af en toe ergeren aan Phil! Tevens is seizoen twee op een schitterende locatie gefilmd.

The Last Man on Earth
© FOX

Voor Carol (Kristin Schaal) heb ik erg veel respect. Ondanks alle fouten die Phil begaat, vertrouwt ze hem telkens weer haar hart toe. Ze is eg betrokken bij de groep, doet er alles aan om het voor iedereen zo prettig mogelijk te maken, zorgt voor de versiering als er een feestje is en is altijd het zonnetje in huis.

Niet te vergeten in deze recensie is Mike Miller, gespeeld door Jason Sudeikis. De astronaut, helemaal eenzaam en alleen in zijn ruimteschip, geen benul van de reden dat hij al het contact met de planeet aarde is verloren. Gelukkig heeft hij een aantal rupsjes die hem tot steun zijn en naar zijn verhaal kunnen luisteren. Hoewel dit verhaal nog vele kanten op kan, als hij dezelfde vastberadenheid heeft als zijn broer Phil, zal hij ons vast verrassen.

Wat ik wel erg mis in The Last Man on Earth is een stukje emotionele diepgang over het feit dat iedereen alles om zich heen is verloren, ondanks dat het een comedy is. Alle familie, buren, collega's, het hele leven is veranderd. En natuurlijk probeer je er in alle omstandigheden wat van te maken, het blijft echter wel een gegeven dat er eigenlijk nooit een woord gesproken is over hun immens groot verlies.

Al met al kom ik toch echt uit op een 5.5. Het is nét een voldoende maar voor mij niet genoeg om met ze mee te gaan het nieuwe seizoen in.
Volg The Last Man on Earth
Cancun, Baby!