8.5
Wichita van Rijkom geeft "The Last Ship - Seizoen 2 (DVD)" een 8.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 18 augustus 2016.
3
0

The Last Ship - Seizoen 2 (DVD)

The Last Ship wordt omschreven als een post-apocalyptische drama/actie serie met een cast en makers waar je u tegen zegt. Zo zit filmmaker Michael Bay, bekend van onder anderen Armageddon en Pearl Harbor, achter dit verhaal dat losjes gebaseerd is op een gelijknamig boek uit 1988. Seizoen twee start met een dubbele aflevering en gaat verder waar seizoen één eindigde. Het vaccin tegen de pandemie is klaar maar het team van de USS Nathan James wordt van alle kanten tegengewerkt om dit bij de bevolking te krijgen. Een gevecht tussen de Marine en de manschappen van Amy Granderson (Alfre Woodard, Desperate Housewives) volgt wat gelijk voor de nodige actie en drama zorgt. Marissa Neitling, die Kara Foster speelt, is als eerste verantwoordelijk voor een belangrijk kippenvelmoment tijdens deze afleveringen.

De makers beschikken over een miljoenen budget om het verhaal te maken tot wat het is en dat is ook te merken.

Granderson zal niet de enige tegenstander zijn waarmee de Marine te maken krijgt. Zo zijn de grote slechteriken dit seizoen de gebroeders Ramsey (gespeeld door Brian F. O’Byrne en Nick Court) die met een sekte van mensen die immuun zijn voor het virus de wereld proberen te veroveren. Naast actie is er ook plaats voor drama. Zo zien we hoe Mike Slattery (Adam Baldwin, Chuck) omgaat met het zoeken naar zijn familie en komen we tegen het eind van dit seizoen ook meer te weten over wat er met de families van Tex (John Pyper-Ferguson, Brothers & Sisters) en Jeter (Charles Parnell, All My Children) is gebeurd. Dr. Rachel Scott (Rhona Mitra, Boston Legal) begint ondertussen aan het volgende fase van haar onderzoek, het vaccin geschikt maken voor massaproductie en verspreiding. Tijdens haar zoektocht naar antwoorden zal ze enkele oude bekenden tegenkomen die ze niet allemaal met even open armen zal ontvangen. Hoewel romantiek niet echt een thema is van deze serie wordt er ook dit seizoen wel wat aandacht besteed aan de relatie tussen Kara en Danny Green (Travis Van Winkle) en zien we hoe Burk (Jocko Sims) omgaat met zijn gevoelens voor een nieuw marine lid.

The Last Ship
© TNT

Met dertien afleveringen kijkt de serie snel en makkelijk weg, al zet het toch een volledig en krachtig verhaal neer. De makers beschikken over een miljoenenbudget om het verhaal te maken tot wat het is en dat is ook te merken. De explosies, de sets, het is prachtig om naar te kijken allemaal. Veel scenes zijn op daadwerkelijke marineschepen gefilmd, figuranten zijn soms echte mariniers en zelfs de officiële Amerikaanse secretaris van de Marine, Ray Mabus, heeft een kleine cameo om het verhaal kracht bij te zetten. Toch zijn er ook af en toe afleveringen die met name in de studio worden opgenomen. Deze afleveringen kennen meestal een meer gevoelige aard en zorgen voor een goed evenwicht. Adviseurs vanuit de Marine en stuntindustrie staan tijdens de opnames stand-by om de cast en crew van tips te voorzien. Kleine details zoals het luiden van de bellen om de tijd op het schip aan te geven zijn daadwerkelijk op waarheid berust en zelfs de manier waarop de kapitein zijn bemanning steunt is intensief overdacht om dit zo realistisch mogelijk te doen overkomen. Kameraadschap staat centraal in deze serie, iets wat je als kijker duidelijk merkt, en het feit dat hier ook achter de schermen sprake van is. laat dat extra zien.

Binnen zijn genre is dit gewoon een ijzersterke serie.

Hoofdrolspeler en producer Eric Dane (Grey’s Anatomy) laat als kapitein Tom Chandler goed zien wat zijn kwaliteiten als acteur zijn. Zo komt zijn gevoelige kant bijvoorbeeld naar boven tijdens een emotioneel gesprek met president Jeffrey Michener (Mark Moses, Desperate Housewives) terwijl zijn toewijding duidelijk te zien is aan zijn overgave tijdens vechtscènes. Gedurende het keukengevecht van aflevering zeven heeft hij hierdoor zelfs zijn vinger gebroken. Eric is niet het enige castlid dat veel over heeft voor zijn rol in deze serie. Ook acteur Ness Bautista die Cruz speelt moest flink zijn best doen terwijl hij op de zijkant van een boot met hoge snelheid over het water voer ondanks dat hij niet een al te beste zwemmer is. Een belangrijk nieuw karakter dit seizoen is Australische marine officier Wolf Taylor, gespeeld door Bren Foster. Deze acteur, die puur op basis van zijn acteerprestaties werd gecast, bleek later negenvoudig martial-art kampioen te zijn wat voor verrassende (speciaal voor hem geschreven) vechtscènes zorgde.

De dvd box bood niet veel extra’s op enkele weetjes na die voortkwamen uit interviews. Natuurlijk is het verhaal wat beperkt omdat het zich (tot dusverre) maar op enkele locaties afspeelt. Maar eigenlijk zijn dit wel zo een beetje gelijk de kritische punten die ik aan te merken heb op The Last Ship. Binnen zijn genre is dit gewoon een ijzersterke serie. De juiste combinatie aan spanning en drama zorgt er voor dat deze serie zelfs leuk is voor mensen die niet zo houden van dit genre. Ieder seizoen kent een duidelijk hoofdverhaal wat een begin en eind kent, hoewel de kijker ook telkens weer met een cliffhanger achterblijft om je alvast lekker te maken voor het vervolg. Seizoen drie is inmiddels bijna helemaal uitgezonden in de VS en een vierde seizoen is ook al aangekondigd. Zolang de serie dit niveau vasthoudt denk ik dat ze best wel een tijdje door zouden kunnen gaan. Er valt nog genoeg te vertellen. Kwalitatief loopt het verhaal in ieder geval zeker nog niet terug.

The Last Ship
© TNT
Volg The Last Ship