The Last Ship - Seizoen 2
8.5
Christophe Vermaelen geeft The Last Ship - Seizoen 2 een 8.5.

The Last Ship - Seizoen 2

Elke goede serie staat of valt met geloofwaardige personages en verhaallijnen. Voor Science Fiction is dat laatste altijd een moeilijke oefening. De toekomst is immers onzeker en iedereen heeft zo zijn eigen beeld van hoe die er zal gaan uitzien. Wat mij betreft slaagt The Last Ship erin om een geloofwaardig beeld neer te zetten van een post apocalyptische wereld, waar een dodelijk virus het overgrote deel van de mensheid heeft uitgeroeid. De overlevenden, sommige immuun voor het virus, komen samen omdat mensen altijd steun zoeken bij elkaar en ze die, helaas, soms ook zoeken bij zelf verklaarde leiders, de ene met betere bedoelingen dan de andere.

Maar Eric Dane is niet de enige acteur die The Last Ship naar een hoger niveau tilt

Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om een serie te volgen. Toen ik aan mijn echtgenote vroeg waarom zij mee kijkt naar The Last Ship, per slot van rekening een actieserie in het ScyFi genre en dus normaliter niet haar ding, antwoordde ze, dat de opgerolde hemdsmouwen van kapitein Tom Chandler (Eric Dane, Grey’s Anatomy) daar de oorzaak van waren. Mac Steamy fan dus. Maar Eric Dane is niet de enige acteur die The Last Ship naar een hoger niveau tilt. De casting director mag trots zijn, want iedereen zit goed in zijn of haar rol en het zijn de acteurs die je meesleuren in het verhaal.

The Last Ship
© TNT

Telkens als ik een serie of een seizoen een hoge score geef, is dat omdat ze mij het gevoel geven dat de illusie tot werkelijkheid is verworden en dat alles klopt. Ik waan me mee aan boord van de USS Nathan James en ik ga mee aan land wanneer er daar een gevaarlijke missie moet worden uitgevoerd. Ik kijk door de ogen van de personages en mijn televisie ervaring krijgt iets interactiefs. Het is heel moeilijk om uit te leggen hoe dat precies aanvoelt. Het is ‘er zijn’. Het is Tony Soprano die in restaurant Vesuvio naar binnen stapt en hoe ik op dat moment de verhitte look en de tomatensaus ruik in mijn hoofd. En het is dus ook Tom Chandler en Rachel Scott (de sexy Rhona Mitra, Strike Back) die op het dek van de USS Nathan James staan en hoe een zwoel, zoutig zeebriesje me tegemoet waait.

Science Fiction en niet voor iedereen, misschien. Maar een steengoed vervolg voor de fans van The Last Ship - seizoen 1, zeer zeker.

Over de auteur, Christophe Vermaelen

Christophe Vermaelen
Christophe Vermaelen (1968) werd geboren in Leuven, waar hij studeerde en nog steeds woont met zijn vrouw en twee zonen. Hij houdt van lekker tafelen, series kijken, lezen en schrijven. Zijn persoonlijke smaak is eigenlijk heel gevarieerd en zonder een voorkeur voor bepaalde genres. Detective, romantiek, actie of drama, zolang de personages geloofwaardig zijn, kan hij er van genieten. Als auteur van fantasy romans, is Christophe verslingerd aan series als Game of Thrones, Into the Badlands en The Walking Dead, maar ook series als Endeavour of True detective vindt hij heel erg goed.
Bekijk profiel van Christophe Vermaelen