The Musketeers - Seizoen 1 (Eerste deel)
6.5
Helgoned geeft The Musketeers - Seizoen 1 (Eerste deel) een 6.5.

Er was genoeg reclame op de BBC voor deze nieuwe serie die half januari 2014 in première ging. Tijd voor een terugblik op het eerste deel van de tien afleveringen. Het klassieke verhaal van Alexander Dumas is overbekend door verschillende televisie- en filmbewerkingen. Een kwartet musketiers Athos, Aramis, Porthos, en D'Artagnan, zijn speciaal getraind om koning Lodewijk (Louis) XIII en het land (Frankrijk) te beschermen. Voor deze televisieserie is het verhaal bewerkt en herschreven door Adrian Hodges. Hij was ook verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de moderne bewerking van de jaren zeventig televisieserie Survivors. Die modernisering vond ik allesbehalve geslaagd en middenin het eerste seizoen ben ik destijds afgehaakt. Het was een uitdaging om te zien hoe Hodges deze nieuwe serie heeft uitgewerkt.

In de eerste aflevering worden de belangrijkste spelers geïntroduceerd. Naast de vier helden zijn dat hun leidinggevende kapitein Treville, hun vijand kardinaal Armand Richelieu en de aantrekkelijke Constance Bonacieux, waarvan het nog niet duidelijk is welke positie zij heeft in de serie. De musketiers zijn in de eerste aflevering nog vrij vlak, alleen D’Artagnan is het meest uitgesproken als heetgebakerd type, de andere traditionele drie musketiers verschillen onderling nog weinig en vallen daardoor niet echt op. Wie wel opvalt, is het personage van Richelieu. De Schotse acteur Peter Capaldi speelt de sluwe, meedogenloze intrigant op een overtuigende manier. De eerste aflevering vond ik helaas te oppervlakkig en luchtig van toon en veel te veel gericht op de komische noot.

In de tweede en derde aflevering worden de karakters van de verschillende musketiers gelukkig verder uitgewerkt. Er is dan ook meer aandacht voor de vrouwelijke karakters in de serie, niet als achtergrondversiering maar als belangrijk onderdeel in de verhaallijnen van de serie. Ik vond het vooral mooi dat het daarmee geen pure actieserie is, maar politieke intriges en drama ook een belangrijke rol spelen. De vierde aflevering borduurt daar mooi op voort, met … hoe kan het ook anders: een fraai zwaardgevecht! Want ook al dragen de musketiers pistolen, ik wil een musketier vooral aan het werk zien als specialist met een degen of rapier. Dat zwaardgevecht in de vierde aflevering was beter dan de gevechten in de vorige afleveringen samen. In het begin van de serie vond ik de vechtscènes meer gemaakt en onecht.

De muziek in de serie is van de hand van Murray Gold, vooral bekend als componist voor de serie Doctor Who. De afleveringen zijn gefilmd in Praag en die stad overtuigt voor mij als stand-in voor het Parijs van de zeventiende eeuw. De historische gebouwen, steegjes en lichtinval bieden een mooie achtergrond voor de serie. Het is ook een verstandige keuze geweest om weinig aandacht te besteden aan de Franse taal, iedereen spreekt gewoon Engels zonder vreemd Frans accent. Uiteindelijk kan de serie voor mij helaas niet tippen aan andere historische series als George Gently of Ripper Street, maar de serie verslaat Atlantis wel op de meeste fronten.

Omdat de afleveringen wel steeds vooruitgaan in kwaliteit met het verstrijken van het eerste seizoen geef ik de serie het voordeel van de twijfel. In de resterende zes afleveringen van dit seizoen komen er nog gastrollen van onder andere Vinnie Jones, Sean Pertwee en Amy Nuttall (Downton Abbey). De BBC heeft geen twijfel over de serie, inmiddels is er al een tweede seizoen besteld. Het is dan wel even afwachten hoe ze de rollen gaan verdelen. Peter Capaldi, voor mij de belangrijkste troef van de serie, is namelijk hoogstwaarschijnlijk niet meer beschikbaar omdat hij gecontracteerd is als de nieuwe Doctor Who (nummer twaalf).

Over de auter, Helgoned

Helgoned
Een veertiger verslingerd aan goede televisieseries. Liefhebber van zowel klassieke als moderne series, van The Persuaders! en The Saint tot The Walking Dead, Person of Interest en The Americans. Voorheen schrijver voor het Britse cult TV magazine 'The Morning After' en sinds 2013 actief voor MijnSerie.
Bekijk profiel van Helgoned