The River - Seizoen 1
7
Anonymous geeft The River - Seizoen 1 een 7.

The River - Seizoen 1

The River is een horrorserie die helaas al door ABC na één seizoen werd gecanceld. Het horrorgenre heeft het vaak moeilijk op televisie en opzich is dat begrijpelijk. Je kunt mensen voor een film van negentig minuten wat ongeloofwaardigheid op de koop toe laten nemen, maar weken achter elkaar? Dat wordt wat lastiger. Vooral als het publiek roept: "wat doen jullie nog in dat bezeten huis, of verlaten gebied, ik zou allang weg zijn!" Maar goed, als de hoofdpersonen de deur van dat huis zouden openen, of dat verlaten gebied zouden binnenwandelen, en meteen zouden zeggen 'fuck dit, ik ben weg hier' dan heb je natuurlijk geen film of serie. Wanneer je het publiek dat dus zoveel mogelijk kunt laten vergeten, slaag je in je opzet.

The River heeft het daar wat moeilijker mee, want ik dacht vaak genoeg: 'wat doen jullie nog daar?' Ikzelf zou sneller dan Usain Bolt sprinten om daar weg te komen. De honderd meter zou ik afleggen in vijf seconden en een marathon van 42 kilometer in een wereldrecord die ver onder de twee uur lag. In The River gaat de familie van een bekende televisiepersoonlijkheid naar hem opzoek in de Amazone met een televisieploeg. Dr. Emmet Cole (Bruce Greenwood, Nowhere Man) is al maanden zoek en zijn familie kan dit niet loslaten. Dat is het begin van een heleboel onverklaarbare dingen, rituelen en afschuwelijke zaken waar de normale man al duizend doden van zou zijn gestorven.

The River is geschoten in dezelfde stijl als films als The Blair Witch Project en Cloverfield, dus de zogeheten 'singlecam' of 'found footage' stijl. Dat geeft de serie net dat beetje extra, waardoor je als kijker er de hele tijd goed inzit. Deze stijl van filmen heeft iets claustrofobisch en trekt je als kijker erin. Het idee en de uitvoering is dan ook zeker geslaagd. Hier en daar is het acteerwerk niet altijd even denderend, maar de sfeer en de spanning vergoeden veel. Wel denk ik dat The River de horrorliefhebber meer zal aanspreken dan de kijker die daar wat minder mee heeft. Die zal héél vaak denken: "ja, hoor, wat doen jullie nog daar!"

Het eerste deel van dit acht afleveringen tellende seizoen vind ik het meest boeiend, maar de sterkste aflevering is duidelijk de zesde aflevering, 'Dr. Emmet Cole'. Daar wordt het menselijk leed het meest zichtbaar en de onzekerheid van degenen die zoeken naar Emmet bijna tastbaar. Naarmate de serie vordert wordt het ook steeds moeilijker om te verklaren wat sommige leden daar nog doen, vooral als je wordt geconfronteerd met de gruwelijkheden die zij ervaren. De seizoensfinale is ook licht teleurstellend en achteraf gezien minder bevredigend, omdat de serie gecanceld werd en het min of meer een open eind heeft.

Netflix was nog in gesprek om de serie van ABC over te nemen, maar die onderhandelingen liepen op niks uit. De petities van vele fans mochten ook niet baten. Dat is jammer, want met dit onderwerp kon je nog meer verhalen vertellen. In ieder geval is dit een spannend seizoen dat blijft boeien en waar je snel doorheen bent. Dat maakt het al de moeite waard. Het is een goed gemaakte horrorproductie, waarvan ik blij ben dat ik 'em gezien heb en ook niet horrorliefhebbers raad ik aan om het te proberen.

Over de auter, Anonymous