7
Helgoned geeft "The Vampire Diaries - Seizoen 5 (DVD)" een 7.
Geschreven door Helgoned op 9 Maart 2015.
1
0

The Vampire Diaries - Seizoen 5 (DVD)

Sinds jaar en dag is The Vampire Diaries één van de paradepaardjes van de Amerikaanse televisiezender the CW, in Nederland te zien bij Net5. De serie is gebaseerd op de boeken van L.J. Smith. Het speelt zich af in het kleine plaatsje Mystic Falls en gaat over jonge mensen die ofwel vampier zijn, ofwel op vampieren jagen. Waren vampieren in het verleden nogal enge mannelijke figuren van minimaal middelbare leeftijd, in deze serie zijn het stuk voor stuk jonge, aantrekkelijke mannen en vrouwen. Een mooi decor voor een spannende serie.

Dit seizoen is de liefdesdriehoek tussen Elena Gilbert en de broers Damon en Stefan Salvatore weer een vast patroon. Een complicerende factor is dat Silas, een boosaardige dubbelganger van Stefan, zich er dit seizoen mee gaat bemoeien. Elena gaat studeren aan het Whitmore College samen met haar vriendin Caroline. Beide vampierdames komen daar in aanraking met het Augustine Genootschap. De docent Wes speelt een belangrijke rol in deze organisatie, die onder andere bezig is om een middel te ontwikkelen waardoor vampiers zich met hun eigen soort gaan voeden. Een andere groep waar de vampieren mee te maken krijgen zijn de reizigers (travelers), deze zijn vooral op jacht naar dubbelgangers om deze vervolgens uit te schakelen.

In dit seizoen spelen er meerdere verhalen door elkaar. De scripts van de afleveringen zijn dit seizoen zijn erg goed vond ik. De schrijvers komen met de meest onverwachte plotwendingen, verdwijnende en terugkerende hoofdpersonen en parallelle werelden. Sommige ideeën zijn eerder al eens opgepakt, maar de schrijvers weten er vaak zo’n draai aan te geven dat het toch fris overkomt. Naast het onvermijdelijke bloedvergieten, foltering en gevechten is er ook veel ruimte voor de ontwikkeling van de verschillende personages. Ondanks het fantastische uitgangspunt van de serie, worden de belangrijkste spelers en hun emoties geloofwaardig neergezet. Daarmee is The Vampire Diaries een aanrader voor iedere liefhebber van goed gemaakte fantasy.

Het is mooi om te zien dat de serie zo onderhoudend is, terwijl het budget duidelijk beperkt is. De locaties en de sets zijn niet indrukwekkend of groots. De speciale effecten zijn ook relatief eenvoudig, maar overtuigend genoeg. De verhalen rond dubbelgangers zorgen er verder voor dat de acteurs multi-inzetbaar zijn. Nina Dobrev (Degrassi: The Next Generation) speelt zowel Elena Gilbert, Katherine Pierce als één van hun voorouders Amara. Paul Wesley (uit de miniserie Fallen) speelt Stefan Salvatore, Silas en de dubbelganger van Silas, Tom Avery. Een mooie kostenbesparing op het aantal acteurs van de serie.

De extra’s bij de Nederlandse DVD uitgave zijn gelijk aan die van de buitenlandse uitgaven. Er is een bonusschijf toegevoegd, met daarop een compilatie van het optreden van de acteurs en de producent van de serie op Paleyfest 2014. Op deze drukbezochte meerdaagse jaarlijkse bijeenkomst worden verschillende televisieseries belicht en de bonusschijf bevat een 27 minuten durende samenvatting, bij elkaar gepraat door Debra Birnbaum.

De langste extra is bij uitstek het beste dat op de box is toegevoegd. In 2013 was er een paneldiscussie bij Comic Con, in ongeveer dertig minuten discussiëren bedenker Julien Plec, schrijfster Caroline Dries en een groot aantal acteurs over het maken van de serie. Het is opgenomen voor de première van dit seizoen en er is leuke interactie met het publiek, die uiteraard veel vragen had over de komende ontwikkelingen. Het is met name leuk omdat de acteurs ontspannen zijn en veel lol maken.

Verder is er een drietal korte filmpjes opgenomen over specifieke onderdelen van de serie. Ten eerste is dat een tien minuten durende terugblik in het filmpje ‘I Know What you did … in the Last 100 Episodes’. Dat is belangrijke mijlpaal voor televisieseries, vanaf 100 afleveringen is een televisieserie extra aantrekkelijk voor wereldwijde uitzending en geregelde herhalingen. Ten tweede is er een korte documentaire over de mythologie van de serie en een rondleiding op de set met actrice Kat Graham. Tenslotte zijn er voor een zevental afleveringen weggesneden scènes te bekijken en de DVD set wordt afgerond met vijf minuten bloopers tijdens het filmen.
Volg The Vampire Diaries
I Was Feeling Epic
I Was Feeling Epic