8
Helgoned geeft "The Walking Dead - Seizoen 3" een 8.
Geschreven door Helgoned op 2 Oktober 2013.
0
0

The Walking Dead - Seizoen 3

Een Amerikaanse televisieserie over zombies. Tien jaar geleden zou dat vast een spannende serie zonder expliciete scènes, met elke week een happy end, zijn geworden. Met de komst van nieuwe kabelmaatschappijen is het Amerikaanse televisielandschap echter danig veranderd. Series als Californication, Spartacus en The Borgias bevatten beelden die daarvoor nooit op de Amerikaanse televisie waren te zien. Dat geldt ook voor de serie The Walking Dead van AMC die in oktober 2010 zijn première beleefde.

De eerste zombiefilm die ik zag was Nightmare City van Umberto Lenzi uit 1980. Een goedkoop aftreksel van klassieke zombiefilms als Dawn of the Dead van George A. Romero. Er werd niet al te best geacteerd, maar ik vond de film uitermate spannend, erg bloederig en gewelddadig. Dat spannende gevoel kwam helemaal terug toen ik de eerste aflevering van dit derde seizoen van The Walking Dead opzette. De spanning was ook het enige dat terugkwam, want de kwaliteit van The Walking Dead is vele malen beter dan de eerste zombiefilm die ik destijds zag. Ik heb overige vijftien afleveringen van dit seizoen vervolgens in sneltreinvaart uitgekeken.

The Walking Dead gaat over een kleine groep mensen die onder leiding van sheriff Rick Grimes probeert te overleven in een wereld die voornamelijk nog wordt bevolkt door bloeddorstige kannibalistische zombies. Aan het begin van dit derde seizoen bestaat de groep mensen uit Lori, de zwangere vrouw van Rick, hun zoon Carl, Maggie en haar vader Hershel. Andere leden zijn Daryl Dixon, Carol Peletier, Glenn Rhee en Theodore “T-Dog” Douglas. De groep besluit om zich te verschansen in een gevangenis. Daar hopen ze eten en medicijnen te vinden. Probleem is wel dat de gevangenis bevolkt is met zombies. Ook blijken er gevangenen te zijn die het overleefd hebben, maar wat hebben die op hun kerfstok?

Vanaf de eerste aflevering zit dit derde seizoen vol met actie en emotie. Soms zoekt de groep zelf de actie op, soms worden ze plotseling overvallen door zombies maar soms ook door andere groepen overlevenden. Elke aflevering is weer spannend van de eerste tot de laatste minuut. Ten eerste zijn de gevechtsscènes enerverend en levensecht gefilmd. Ten tweede gebeurt er elke aflevering wel iets met de hoofdpersonen, het is steeds weer spannend omdat je als kijker niet weet of jouw favoriete persoon het overleeft of niet. Behalve de hoofdrolspeler is namelijk echt niemand zeker van ledematen en leven in deze serie.

Een deel van de afleveringen speelt zich af in een gevangenis. Een mooie locatie met een doolhof aan donkere gangen, cellenblokken, wachttorens en binnenplaatsen. De makers van de serie weten zo een prachtig claustrofobische sfeer te creëren, waarbij de zombies uit alle hoeken en gaten kunnen opduiken. Dit seizoen ontmoet Daryl zijn dood gewaande oudere broer Merle Dixon (Michael Rooker, bekend van films als Cliffhanger, Slither en Mississippi Burning). Verder komt de groep van Rick ook ‘The Governor’ tegen, gespeeld door David Morrissey (van de film Blitz met Jason Statham). 'The Governor' is de leider van een groep mensen die zich in het sterk verstevigde stadje Woodbury heeft verschanst. De vraag is of beide groepen naast elkaar kunnen bestaan, of dat de twee leiders het tegen elkaar gaan opnemen.

De DVD Boxset van dit derde seizoen is in Nederland op 25 september 2013 in de winkels verschenen. Daarbij is een aantal interessante extra’s bijgevoegd, een aparte DVD bevat acht kleine documentaires en verschillende weggelaten scènes van in totaal ongeveer dertien minuten. Daarnaast is op de schijfjes met de afleveringen audiocommentaar bij vijf van de zestien afleveringen opgenomen. Zo krijg je echt een blik achter de schermen vanuit meerdere kanten.

Het geweld en het bloedvergieten zijn niet mals in dit derde seizoen, vond ik. Vooral het uitmoorden van de zombies komt zeer expliciet in beeld, maar goed … het is dan ook een horrorserie. Voor de kijker met een stevige maag en liefhebber van pittige actie is het derde seizoen van The Walking Dead een echte aanrader. Die liefhebbers hoeven ook niet lang te wachten op het vervolg, want in oktober begint in Amerika seizoen vier.
Volg The Walking Dead
Rest in Peace
Rest in Peace