8
Bartwin v/d Pols geeft "Thirteen - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Bartwin v/d Pols op 4 april 2016.
6
0

Thirteen - Seizoen 1

Een jonge vrouw rent verward weg uit een gebouw. Met niks meer dan een vaal jurkje aan rent ze richting een telefooncel en belt ze het alarmnummer. Het blijkt dat zij Ivy Moxam is; het meisje dat op dertienjarige leeftijd jaar geleden werd ontvoerd en nu, na dertien jaar, is ontsnapt…

Thirteen is een spannende mini serie van de BBC over een ontvoeringszaak. Ivy Moxam (Jodie Comer, My Mad Fat Diary) is 26 jaar oud als ze ontsnapt en zich verward meldt bij de politie. Al snel wordt de familie ingelicht en worden de eerste testen uitgevoerd om te controleren of ze daadwerkelijk Ivy Moxam is. Daarnaast worden er twee detectives op de zaak gezet om de ontvoerder, waar elk spoor van ontbreekt, terug te vinden. Als uit de eerste DNA testen een match volgt, wordt Ivy emotioneel onthaald door haar familie. Maar is deze Ivy wel echt Ivy en wat heeft zij in die dertien jaar allemaal meegemaakt? Detectives Elliot Carne en Lisa Merchant proberen langzaam de informatie te verkrijgen uit een afwezige en verwarde Ivy. Dan volgt er een dramatische wending in de serie waardoor er een enorme tijdsdruk komt te staan op het achterhalen van de waarheid. Wat is er echt gebeurd?

Thirteen
© BBC Three

Over de vijf afleveringen van Thirteen heen ontstaat een spannend en tegelijkertijd menselijk verhaal. Het drama van haar ontvoering heeft bijvoorbeeld tot verschillende heftige beslissingen geleid van haar ouders. Met de plotselinge terugkeer van Ivy worden oude wonden opengereten en komen relaties (weer) onder spanning te staan. Haar zus is niet zeker dat dit haar echte zus is en voelt bovendien de jaloezie van haar verloofde voor alle aandacht die ze heeft voor Ivy. Het jeugdvriendje van Ivy is inmiddels getrouwd maar blijkt nog steeds sterke gevoelens te hebben voor deze teruggekeerde Ivy. Kortom, naast de vreugde over de terugkeer van de dood gewaande Ivy Moxam zijn er ook genoeg spanningen rondom haar aanwezigheid.

En dan is er nog de kwestie van de waarheid: wat is er gebeurd met haar, waar is haar ontvoerder en is zij wel wie zij zegt dat ze is? Het is erg knap hoe de schrijvers telkens net genoeg informatie geven om de spanning in de serie te houden. Je blijft, tot aan de finale in aflevering vijf, voortdurend twijfelen over de waarheid rondom Ivy. Zeker als blijkt dat ze niet altijd de waarheid vertelt…

Thirteen is een echte aanrader: spannend en emotioneel

Als kijker leef je mee met Detectives Elliot Carne (Richard Renkin, The Syndicate) en Lisa Merchant (Valene Kane, The Fall) die onder enorme tijdsdruk moeten werken met de summiere informatie van Ivy voor het achterhalen van de waarheid. Bovendien eindigt elke aflevering in een dijk van een cliffhanger waardoor je eigenlijk direct de volgende aflevering wilt zien om weer verder (mee) te puzzelen. Dit kon zelfs naast de serie omdat de BBC via een speciaal Twitter kanaal, fans in staat stelde om nog wat meer achtergrondinformatie te verzamelen en verder te speculeren.

Thirteen doet dus een hoop zaken erg goed. De serie is zowel spannend als emotioneel, er wordt goed in geacteerd, en door de uitstekende cliffhangers wil je blijven kijken. Dan volgt de finale in aflevering 5 en zonder al te veel te verklappen, valt die finale eigenlijk best een beetje tegen. Het is nog steeds spannend maar tegelijkertijd had er meer ingezeten. En dat is jammer omdat de serie eigenlijk een beter slot had verdiend, al was het maar voor alle complottheorieën en verhaallijntjes die je voor jezelf had bedacht. Maar ondanks die lichte teleurstelling is Thirteen nog steeds een erg spannende serie geworden en is het wat mij betreft een echte aanrader. Zorg wel dat je alle vijf afleveringen klaar hebt staan want als je er eenmaal aan begint, wil je weten hoe het echt met Ivy zit.
Volg Thirteen
Episode 5
Episode 5