7
Nienke de Boode geeft "Time Bandits - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Nienke de Boode op 30 juli 2024.
3
0

Time Bandits - Eerste aflevering

Net wanneer Kevin Haddock denkt dat hij alles weet wat er te weten valt over geschiedenis, ontdekt hij dat er nog wel een hoop meer te leren valt dan wat er in de boeken staat nadat hij in Time Bandits een tijdportaal in zijn slaapkamer tegenkomt.

Soms gebeurt er iets wat je een stuk jonger laat voelen. Vandaag was zo'n dag, toen ik hoorde dat deze serie is gebaseerd op een populaire film uit 1981 waarvan ik nog nooit had gehoord. Voor mijn tijd, dus. Volgens willekeurige mensen op internet zijn de eerste afleveringen een teleurstelling vergeleken met het origineel. Ik zal ze maar op hun woord geloven.

Voor mensen zoals ik, die nog niet bekend zijn met het verhaal, is de eerste aflevering redelijk, maar niet fantastisch. De serie begint met Kevin Haddocks elfde verjaardag. Kevin (Kal-El Tuck, Andy and the Band) is een jonge geschiedenisliefhebber die vrijwel alles weet wat er te weten valt over wereldgeschiedenis. Voor zijn verjaardag besluit hij Woodhenge te bezoeken, tot grote ontsteltenis van zijn ouders, die lang niet zo geïnteresseerd zijn in geschiedenis als Kevin. Het eerste deel van de aflevering is een comedy van de disfunctionele dynamiek van Kevins familie.

Maar dan, wanneer Kevin per ongeluk een tijdportaal in zijn kast tegenkomt, volgt een wending. Via dit tijdportaal ontmoet hij een groep bandieten die proberen waardevolle spullen door de geschiedenis heen te stelen. Nadruk op 'proberen', omdat ze er alles behalve goed in zijn. De rest van de aflevering volgt Kevin en de bandieten terwijl ze door de tijd tuimelen en verschillende historische periodes en belangrijke gebeurtenissen bezoeken.

Time Bandits
© Apple TV+

De beste acteerprestatie in deze serie komt van de jonge Tuck

Interessant genoeg komt de beste acteerprestatie in deze serie van de jonge Tuck, die Kevin erg goed speelt. De bandieten zijn daarentegen tot nu toe teleurstellend. We hebben niet veel van ze gezien, en wat we wel zien is niet sterk. Vooral hun leider, Penelope, gespeeld door Lisa Kudrow (Friends), krijgt veel schermtijd. Kudrow's optreden voelt stijf en ze lijkt niet goed op haar plek in deze rol.

De serie probeert een humoristische en absurdistische sfeer te creëren, duidelijk beïnvloed door producer Taika Waititi (Our Flag Means Death). Niet alle grappen vielen bij mij in de smaak — sommige waren te voorspelbaar en flauw — maar over het algemeen was ik aan het einde van de eerste aflevering wel geamuseerd. Maar wederom waren Kudrows grappen niet zo goed; houterig en slecht getimed.

We zullen moeten afwachten waar dit in de komende afleveringen naartoe gaat. Ik hoop dat de rest van de bandieten in de toekomst wat meer uitgewerkt worden. Ze waren nogal eendimensionaal, vooral vanwege hun beperkte schermtijd. Ik hoop ook dat Penelope minder centraal komt te staan ​​in het verhaal, of anders dat Kudrow in de rol groeit. Maar ondanks de gebreken was de eerste aflevering interessant genoeg om me meer te laten willen kijken.
Volg Time Bandits
Prohibition
Prohibition