8
Sam Blaauboer geeft "Tom Clancy's Jack Ryan - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Sam Blaauboer op 6 september 2018.
2
0

Tom Clancy's Jack Ryan - Eerste aflevering

'Ex-militair en opkomend CIA analist, Jack Ryan, wordt midden in de actie geplaatst'. Zo kan de eerste aflevering van de nieuwe Amazon Prime serie, Tom Clancy’s Jack Ryan ook wel omschreven worden. Als fan van de, voor mij althans, vertrouwde Tom Clancy games viel mijn oog al snel op deze serie toen ik hem voorbij zag komen als september release. En goed ook! De eerste aflevering nam me gelijk al mee en interesseerde me voor de verdere afleveringen. Die trouwens ook al online te bekijken zijn met Amazon Prime.

Tom Clancy's Jack Ryan
© Prime Video

De openingsscène pakt je gelijk. We beginnen de serie in de jaren ’80 in het Midden-Oosten. In Libanon om meer precies te zijn. De tijden waren voor de twee broers die we zien nog leuk en ze hadden geen enkele zorgen. Helaas is dat voor korte duur. Wanneer de Bekaa Vallei door verschillende straaljagers wordt gebombardeerd is het voor de twee broers afgelopen. We springen over naar het heden waar we Jack Ryan (John Krasinski, The Office) ontmoeten. Een ex-militair en opkomend CIA analist. (Moet zeggen, na John Krasinki’s rol als Jim Halpert in The Office is dit een leuke ‘nod’ naar zijn eerder acteer dagen). Nadat Ryan een aantal verdachte transacties ontdekt levert hij dit af bij zijn nieuwe, no-nonsens baas, James Greer (Wendell Pierce, Suits). Na wat bekvechten en onderzoek van Greer zijn kant neemt hij Ryan mee naar het middelpunt van de actie, Yemen. Hier ontketent het ware verhaal zich en begint Jack's avontuur.

We zien twee kanten van dezelfde munt.

Eerder hebben verschillende bekende acteurs al de rol van Jack Ryan op zich genomen. Alec Baldwin, Ben Affleck, Chris Pine en Harrison Ford zijn de grote acteurs die rol op het zilveren doek hebben gespeeld. Maar Krasinski is de eerste die de rol in een serie speelt. En naar mijn idee een goede keuze. De serie heeft een goede structuur. Het laat de eerdere dagen van Jack Ryan zien als een CIA analist. Ook zien we twee kanten van dezelfde munt (met de munt als zijnde de serie). Het verhaal van de CIA en hoe ze op het spoor zijn gekomen, en we krijgen meer te zien over de wereld van de terroristen. Een goede balans vinden is in mijn mening nog best lastig, maar Jack Ryan doet het goed.

Tom Clancy's Jack Ryan
© Prime Video

Deze pilot aflevering gaf mij een goed beeld van de serie. Een gevulde serie lijkt het me zeker. Verhalen van twee kanten van dezelfde munt en kort gezegd, je wil eigenlijk meer zien. Gelukkig kan dit dan ook met Amazon Prime. Dus bingewatchen is mogelijk! En dat ga ik zeker doen.
Volg Tom Clancy's Jack Ryan
Proof of Concept
Proof of Concept