Tom Clancy's Jack Ryan - Seizoen 1
8.5
Sam Blaauboer geeft Tom Clancy's Jack Ryan - Seizoen 1 een 8.5.

Tom Clancy's Jack Ryan - Seizoen 1

“Actievol, spanning en alles wat je verwacht van Jack Ryan”. De Amazon Prime serie is nu bijna een maand beschikbaar om te bingewatchen en nu heb ik ook eindelijk het einde bereikt (ook al zijn het maar acht afleveringen). Wat ik ook al zei in de recensie van aflevering één, als fan van de vertrouwde Tom Clancy games viel mijn oog al snel op deze serie toen ik hem voorbij zag komen. Nu ik de hele serie, of althans seizoen één, heb gekeken kan ik zeggen dat het zeker de moeite waard is.

Tom Clancy's Jack Ryan
© Prime Video

Zonder al te veel te spoilen over Jack Ryan is dit wat er ongeveer gebeurt in seizoen één. We volgen Jack Ryan (John Krasinski, The Office), een onervaren CIA-analist, in zijn operatie om de terrorist Mousa Bin Suleiman (Ali Suliman, The State) te pakken. Samen, met zijn superieur, James Greer (Wendell Pierce, Suits) gaan ze onder andere naar het Midden-Oosten en Europa om achter informatie te komen om meer te weten te komen over Suleiman en zijn motieven. Tijdens het werk dat Ryan verricht komt zijn privéleven ook om de hoek kijken. Cathy Mueller (Abbie Cornish, Klondike), een doctor en kennis van Ryan, neemt de rol van liefdesinteresse op zich. Haar verhaal krijgt ook de zekere aandacht in de serie. Misschien een set-up voor seizoen twee? Who knows?

Het is een verhaal van wraak

Buiten het verhaal van Ryan zelf, zien we ook een verhaal van de tegenzijde. Het verhaal van de terroristen en de andere kant van de serie. Zoals ik in mijn eerste recensie meldde zien we twee kanten van dezelfde munt. Het is een verhaal van wraak. Of in ieder geval zo is het van Suleiman's kant gezien. Het is een diepgaand thema dat goed wordt ontwikkeld in de serie en als drijfveer dient voor Suleiman. Flashbacks en verhalen van het verleden worden ingezet als mechanisme voor karakterontwikkeling en dat doen ze op een verdomd goede manier. Niet te veel achterliggende info, maar net genoeg. Zodat je eigenlijk verlangt naar meer.

Tom Clancy's Jack Ryan
© Prime Video

Wat ik in de pilot aflevering zag ging in een geleidelijke trend door. Genoeg verhaal om een uur aan serie te vullen zonder het langdradig te maken. Knap van een serie om dat bij mij te doen. Want ik ben iemand die normaal series kijkt met 20 minuten durende afleveringen. Zoals ik verwachte in mijn eerste recensie was het inderdaad een gevulde serie en het was lekker wegkijken (kreeg zelfs een beetje eerste seizoen Homeland vibes)! Een genre serie waar ik graag nog meer van zou willen zien, maar dan moet het wel tippen aan de 8.5 van deze serie!

Over de auteur, Sam Blaauboer

Sam Blaauboer
Sam Blaauboer (1998) is iemand die graag de balans zoekt tussen het kijken van series en het schrijven hierover. Vanaf eind 2016 schrijft Sam korte(re) recensies waar hij zijn enthousiaste mening geeft over de meest uiteenlopende series. Zijn interesses liggen bij vele genres. Van de donkere komedie Rick and Morty tot de documentaire Story of God with Morgan Freeman en van de misdaad Sherlock Holmes tot de sciencefiction Star Trek: Discovery. Hij staat altijd open voor nieuwe suggesties. Naast series is hij ook fervent fan van films, games en strips, maar hier zal je alleen zijn serierecensies treffen.
Bekijk profiel van Sam Blaauboer