Ron Schoonwater geeft "Top Dog - Seizoen 2" een 8.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 10 juli 2023.
5
0

Top Dog - Seizoen 2

Het tweede seizoen van Top Dog zorgt voor uitstekend misdaaddrama van Zweedse bodem.

Het eerste seizoen was al prima. Dit tweede seizoen is mogelijk nog beter. In (slechts) zes afleveringen word je als kijker de wereld ingezogen van criminaliteit, machtsspelletjes, geweld, onmogelijke liefde en intriges.

Crimineel Teddy Maksumic (Alexej Manvelov, Tom Clancy's Jack Ryan) probeert samen met maffia baas Isak (Mahmut Suvakci, Grenseland) hun zaken wit te wassen door in zee te gaan met de bouwwereld. Het zorgt ervoor dat de jongere garde het drugsdealen overgenomen heeft. Dit doen ze niets ontziend en gewelddadig. Dit levert spanningen op die ook de directe omgeving van Teddy raken. Zijn instabiele relatie met zijn ex-vrouw en kind wordt er daardoor niet beter op.

Het is zes afleveringen vlammen geblazen.

Emily Jansson (Josefin Asplund, Vikings) heeft een complexe liefdesrelatie met Teddy. Haar ambitie als advocate staat een serieuze relatie in de weg. Toch worden beide constant tot elkaar aangetrokken. Wanneer Emily echter haar kans schoon ziet om carrière te maken is het de vraag waarvoor zij kiest. Het grote geld en meer stabiliteit of toch de liefde? Haar leven komt verder onder druk te staan als haar moeder terugkeert op het toneel. Van een warme band tussen beide is namelijk geen enkele sprake. Als dan ook nog eens blijkt dat haar nieuwe werkgever toch niet is wat ze vooraf had gedacht wordt het er allemaal niet beter op.

Het tweede seizoen is heerlijk spannend. Het is zes afleveringen vlammen geblazen. Het niveau van acteren is hoog. Het plot is verrassend en er gebeuren verder ook genoeg onverwachte zaken. Dat houdt je als kijker constant op het puntje van je stoel. Niemand is veilig. Dat blijkt wel naarmate dit seizoen vordert. De onderlinge relaties worden verder realistisch uitgediept. De liefde en spanning tussen Emily en Teddy is voelbaar. De speciale band tussen beide zorgt ervoor dat ze regelmatig voor lastige keuzes staan. De familiebanden van Teddy en Emily spelen daarnaast een belangrijke rol. Het zorgt voor een gelaagd verhaal waarin niet alleen criminaliteit maar ook sociale relaties centraal staan.

De donkere sfeer van de beelden helpt om Top Dog de juiste setting te geven.

De donkere sfeer van de beelden helpt om Top Dog de juiste setting te geven. Hetzelfde geldt voor de plaatsen waar de beelden geschoten zijn. Dit is geen ode aan criminaliteit maar een behoorlijk realistisch beeld van hoe het kan gaan. Natuurlijk wel voldoende geromantiseerd zodat wij er als kijker ook echt van kunnen genieten. Conclusie is dat Top Dog top televisie is.
Volg Top Dog
Episode 6
Episode 6