7
anonymous geeft "Top of the Lake - Seizoen 2 (DVD)" een 7.
Geschreven door anonymous op 27 Oktober 2017.
2
0

Top of the Lake - Seizoen 2 (DVD)

Top of the Lake: China Girl gaat over detective Robin Griffin (Elisabeth Moss, Mad Men) die naar Sydney verhuist, klaar voor een nieuwe start. Wanneer een koffer met het lichaam van een Aziatische vrouw aanspoelt op Bondi Beach, stort Robin zich volledig op het onderzoek. Echter, haar persoonlijke kwesties en de wonden uit haar verleden verdwijnen niet, integendeel zelfs want het onderzoek leidt haar juist tot een confrontatie met haar geheimen en verleden.

Dat Top of the Lake: China Girl geen gewone thriller is wordt meteen duidelijk. Ja, het is een politieserie, er zit spanning in, geweld, geheimen en een speurtocht naar de dader, maar de serie voelt meteen anders qua sfeer, een tikkeltje absurd. Op sommige momenten moeilijk om in het verhaal te komen, maar daar tegenover staat wel dat de vrouwelijke belevingswereld goed in beeld wordt gebracht met thema’s als moederschap, verkrachting, zwangerschap, prostitutie en vrouwonvriendelijkheid. Deze onderwerpen vragen niet alleen om meer begrip voor de vrouwelijke belevingswereld, maar ook om meer begrip voor Robin. Wat speelt er zich af in haar hoofd? Wat is er met haar gebeurd?

Kijkers worden heen en weer geslingerd tussen uitersten.

De personages zijn over het algemeen sterk neergezet, gelaagd en het acteerwerk is prima, maar het is vooral de relatie tussen Robin en haar biologische dochter Mary (Alice Englert, Beautiful Creatures) die het de moeite waard maakt de serie te kijken. Dan hebben we Robins partner Miranda Hilmarson (Gwendoline Christie, Game of Thrones) nog die het verhaal iets luchtiger weet te maken, maar bij geen enkel personage heeft de kijker ook maar enig idee wat er te verwachten valt. Kijkers worden heen en weer geslingerd tussen uitersten. Dat is heel knap gedaan.

Het ontbreekt niet aan drama in Top of the Lake: China Girl, wat het zo jammer maakt dat de verhaallijnen van de verschillende personages wel heel toevallig bij elkaar komen. Wat mij betreft iets té toevallig. Het plot had beter uitgewerkt worden mogen en leek met de aflevering vreemder en vreemder te worden. Naar het einde toe weet je niet meer in wat voor een soort serie je verzeild bent geraakt en lijkt de logica in het niets op te gaan. Hoewel de serie genoeg absurde momenten heeft, is de laatste aflevering alleen maar bizar. Behalve de cliffhanger, die kan ik dan weer wel waarderen.

Top of The Lake: China Girl is geen doorsnee politieserie en het verhaal gaat eigenlijk meer over de personages zelf en hun relaties onderling, dat met name de vrouwelijke belevingswereld centraal staat vind ik sterk. De sfeer zit wel goed, maar wordt uiteindelijk door het absurde overgenomen. Daar moet je van houden. Bizar of fascinerend? Daar ben ik zelfs na het schrijven van deze recensie nog niet over uit.
Volg Top of the Lake
The Battle of the Mothers
The Battle of the Mothers