6
Wichita van Rijkom geeft "Treason - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 29 Maart 2023.
4
0

Treason - Seizoen 1

Ex-Russisch spion Kara Yusova reist in Treason naar Groot-Brittannië met een missie. Wanneer haar ex Adam Lawrence kort daarna hoofd van MI6 wordt zoekt ze contact om haar plan in werking te zetten. Maar is zij de goede of slechte in dit verhaal?

In de Netflix serie Treason staat Adam Lawrence (Charlie Cox, Daredevil) centraal die na de vergiftiging van zijn baas Martin Angelis (Ciarán Hinds, Rome) plots hoofd van MI6 wordt. Een eervolle baan die de nodige verantwoordelijkheid en risico’s met zich meebrengt. Het feit dat Adam een jonge vader is en relatief snel in deze belangrijke functie terecht is gekomen doet meerdere wenkbrauwen fronsen. Is dit wel mogelijk op een legale manier of heeft hij gaandeweg zijn betrouwbaarheid op het spel gezet?

Het verhaal lijkt meer gericht op de onverwachte wendingen dan een logisch geheel.

Treason is echt zo een spionageserie waarin niemand te vertrouwen is en iedereen elkaar bedriegt. Dit maakt het kijken van het verhaal intensief want de aandacht mag niet verslappen. Er komen een hoop verschillende personages op je af. Hoewel aan het eind van het verhaal wel duidelijk is wie waar verantwoordelijk voor is, kan het gaandeweg soms lastig zijn om bij te houden wie wat doet. Het is duidelijk dat de makers de serie spannend en onvoorspelbaar wilden maken. Dit is grotendeels gelukt al zat de complexiteit van alles Treason soms juist in de weg.

Adam is vader van twee kinderen, Ella (Beau Gadsdon) en Callum (Samuel Leakey), die afkomstig zijn uit zijn eerste huwelijk. Zijn eerste vrouw is echter overleden maar ondertussen vormt Adam alweer heel wat jaren een gezin met zijn nieuwe vrouw Maddy (Oona Chaplin, Game of Thrones). De Amerikaanse Maddy heeft een verleden in het leger maar werkt tegenwoordig als fysiotherapeute terwijl ze de zorg draagt over de kinderen. Ze is op de hoogte van de risicovolle baan van haar man en probeert de thuishaven zo rustig en veilig mogelijk te houden voor de kinderen.

Treason

Op het acteerwerk heb ik weinig aan te merken. Alle personages weten de ernst van de situaties waarin ze zich bevinden over te brengen en ook de emotionele scènes komen overtuigend over. Het intro van de serie, die tijdens de eerste aflevering te zien is, is goed en origineel gemaakt. Bovendien maakt het feit dat deze miniserie maar vijf afleveringen telt het geheel ideaal om te bingewatchen. Het verhaal heeft tevens echt een einde, hoewel één specifieke scène in de finale wel wat ruimte openlaat voor een eventueel vervolg.

Kara Yusova (Olga Kurylenko, Magic City) is een voormalig Russische spion en de ex van Adam. Zij verschijnt al vroeg ten tonele maar haar ware intenties blijven lange tijd onduidelijk. Wel speelt zij een belangrijke rol in alles wat er rondom Adams leven misgaat na zijn aanstelling als C (Control, oftewel de baas) van MI6. Ondertussen landt de CIA ook in de UK als een oud-vriendin van Maddy haar plotseling komt bezoeken. Deze Dede (Tracy Ifeachor, Showtrial) zegt gewoon op vakantie te zijn, maar al gauw wordt duidelijk dat zij andere redenen heeft om contact te zoeken.

Leuk geprobeerd, maar het kan veel beter.

Helaas wordt Treason niet de spionagethriller die de trailer doet vermoeden. Hoewel het idee goed is gaat het verhaal ten onder aan de vele clichés die gebruikt worden. Ik moet zeggen dat de grote twist tijdens de laatste aflevering erg onverwachts was. Maar zelfs die plotwending is moeilijk te verklaren als je er goed over gaat nadenken. Dat is het probleem met de hele serie. Het verhaal lijkt meer gericht op de onverwachte wendingen dan een logisch geheel. De ‘waarom’ mist in veel gevallen en dat maakt Treason te ongeloofwaardig.

Het idee van Treason is niet heel origineel, maar het is wel een thema dat mij aanspreekt. Toch laten de makers te veel steken vallen om mij echt enthousiast te maken. De gadgets en personages die elkaar bedriegen zijn leuk, maar er is meer nodig om echt tot een goede spionagethriller te komen. Meer achtergrondinformatie over de personages, minder naïviteit, meer logica in de handelingen die worden uitgevoerd en vooral ook meer diepgang had het verhaal goed gedaan. Maar helaas blijft door het gebrek aan dit alles het eindcijfer wat mij betreft steken op een krappe voldoende. Leuk geprobeerd, maar het kan veel beter.

Treason
Volg Treason
Episode 5