Pascal Jans geeft "True Lies - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door Pascal Jans op 4 augustus 2023.
3
0

True Lies - Seizoen 1

Series maken op basis van succesvolle films uit het verleden neemt de laatste jaren stormachtig toe. Dat dit een succesformule schijnt te zijn is een ware leugen. Hetzelfde geldt voor True Lies.

Regisseur James Cameron maakte in de jaren 90 een alleraardigste actiecomedy film genaamd True Lies. Het concept was vermakelijk om naar te kijken en het bronmateriaal zou zich goed kunnen lenen voor een vermakelijke serie. Toen ik hoorde dat er een serie in de maak was gebaseerd op deze film was ik hoopvol gestemd. De mogelijkheden zijn eindeloos en je hebt een mooie basis waar je op voort kan borduren. Tot mijn spijt moet ik concluderen dat de creatieve armoede weer heeft toegeslagen. We kunnen True Lies toevoegen aan de steeds groter wordende lijst met kansloze remakes.

True Lies gaat over Harry Tasker (Steve Howey, Shameless (US)), een internationale spion voor de Amerikaanse inlichtingendienst Omega Sector, en zijn vrouw Helen Tasker (Ginger Gonzaga, She-Hulk: Attorney at Law), een professor in talen die zich verveelt door haar dagelijkse sleur. Helen komt tot de schokkende ontdekking dat haar doodgewone man een buitengewoon dubbelleven leidt. Wanneer Helen het geheim van haar man ontdekt, wordt ze door Omega gerekruteerd, waarbij ze op iedereen indruk maakt met haar indrukwekkende vaardigheden (dankzij tae-bo en yoga). Ze sluit zich aan bij Harry en zijn team van topagenten en samen beginnen ze aan geheime missies over de hele wereld en een opwindend leven vol gevaar en avontuur, terwijl ze hun avonturen geheimhouden voor hun kinderen.

True Lies
© CBS

Als je bovenstaande leest klinkt het concept best leuk toch? Zo herinner ik mij de film waarop True Lies is gebaseerd ook. De basis van een ogenschijnlijk normaal gezin met in werkelijkheid een avontuurlijk leven als spionnen is een leuk uitgangspunt. Het enige wat je als makers hoeft te doen is hier zo goed mogelijk gebruik van maken. De missies over de hele wereld zijn namelijk vrij in te vullen en lenen zich voor een vermakelijk en samenhangend verhaal die je als kijker blijven boeien. Op deze manier kun je mee gaan leven met de personages. Dit alles heeft True Lies helaas niet.

De missies die je als kijker krijgt voorgeschoteld zijn voor het merendeel niet interessant. Het weet je aandacht niet vast te houden of zijn ongeloofwaardig. De voorlichting ter voorbereiding op de missies worden gehouden op een geheime locatie en wordt op een scherm verzorgt door een zeer irritante computerstem. Het helpt allemaal niet mee om in de juiste beleving te komen. Om toch positief te blijven is niet alles slecht aan deze serie. In enkele afleveringen zijn de missies nog wel vermakelijk om naar te kijken en je ziet wat leuke locaties voorbij komen.

Het grootste probleem waarom de serie bij mij niet weet aan te slaan is de casting.

Het grootste probleem waarom de serie bij mij niet weet aan te slaan is de casting. De acteurs die mee doen zullen echt kwaliteiten hebben, maar de chemie tussen de personages is compleet niet aanwezig. De chemie tussen Harry en Helen zou van het scherm moeten spatten als ze samen avonturen beleven. Daarentegen komt het voornamelijk ongemakkelijk over. Ook de rest van de castleden zetten houterige acteerprestaties neer.

Een remake gebaseerd op een film is wederom uitgelopen op een teleurstelling. In de finale werd nog voorzichtig een opzetje gemaakt voor een eventuele tweede seizoen. Gelukkig blijft ons dit bespaard. Ik heb nog zitten twijfelen of ik deze serie een onvoldoende zou geven, maar ik ben een positief ingesteld mens. Er zijn mensen die waarschijnlijk met alle goede bedoelingen er iets van hebben proberen te maken. Dit mocht helaas niet zo zijn, maar voor de moeite en het feit dat ik de serie wel heb afgekeken geef ik als nog een voldoende.
Volg True Lies
Waking Dreams (2)
Waking Dreams (2)