Pascal Jans geeft "Tulsa King - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Pascal Jans op 25 januari 2023.
8
0

Tulsa King - Seizoen 1

Hij is al jarenlang de koning van de actiefilms, maar nu waagt hij zich voor het eerst aan een hoofdrol in een televisieserie. Sylvester Stallone speelt een geweldige maffiabaas in Tulsa King.

Als Dwight ‘The General’ Manfredi (Sylvester Stallone) na vijfentwintig jaar in de gevangenis vrijkomt, wordt hij door zijn maffiabaas naar Oklahoma gestuurd om daar de handel uit te breiden. Als hij hem verdenkt van tegenwerking, besluit Dwight zijn eigen netwerk op te zetten.

Zodra Dwight uit de gevangenis komt moet hij op het matje komen bij zijn maffiafamilie. Ze verbannen hem naar de stad Tulsa en moet daar geld zien te verdienen. Ze hebben er allemaal geen vertrouwen in dat dit hem in zo’n gehucht gaat lukken, maar dan kennen ze Dwight na al die jaren nog steeds niet goed genoeg. Eenmaal aan gekomen in Tulsa benoemt Dwight zijn taxichauffeur meteen als vaste chauffeur. Hij wordt zakenpartners met de eigenaar van een lokale winkel. Overigens niet door te onderhandelen. Hij loopt gewoon naar binnen, schopt wat stennis en verteld de eigenaar dat ze zakenpartners worden. Daarnaast komt Dwight na vijfentwintig jaar in aanraking met wat nieuwe technologieën zoals een mobiele telefoon. Dit levert zo nu en dan wat humoristische momenten op.

Als Dwight Manfredi speelt hij nog steeds een gewelddadig, bruut en koelbloedig personage, maar stelt hij daar een hele leuke charismatische kant tegenover

In de ooit zo rustige stad Tulsa viel er nooit wat te beleven. Sinds de komst van Dwight gebeurt er echter van alles en nog wat. Zijn relatie met de maffiafamilie is flink bekoeld en hij komt gedurende het seizoen in aanraking met een motorbende onder leiding van Caolan Waltrip (Ritchie Coster, Happy!). Dwight moet zich op alle vlakken staande zien te houden, maar heeft ook persoonlijke problemen. Hij is helemaal vervreemd van zijn dochter en kent zijn kleinkinderen niet eens. Dit wil hij maar al te graag herstellen, maar dat gaat niet zonder slag of stoot.

De absolute uitblinker van deze serie is Sylvester Stallone. Ik had nooit gedacht dat hij op zijn leeftijd nog een andere kant van zichzelf zou kunnen laten zien, maar dat heeft hij met deze rol weldegelijk bewerkstelligd. Vanaf het allereerste moment dat hij in beeld komt laat hij zien wie daadwerkelijk de baas is in deze serie. Iedere scène waar hij in opduikt weet hij de aandacht naar zich toe te trekken en is hij degene waar het omdraait. Mensen die bekend zijn met zijn films weten al lang dat hij een gewelddadig personage als geen ander neer kan zetten, maar dan bleef het daar ook bij. Als Dwight Manfredi speelt hij nog steeds een gewelddadig, bruut en koelbloedig personage, maar stelt hij daar een hele leuke charismatische kant tegenover.

Tulsa King
© Paramount+

Er zijn ook kritische kanttekeningen te plaatsen. Sylvester Stallone is het boegbeeld van deze serie, maar als je hem weg zou denken dan blijft er niet veel van deze serie over. Verhaaltechnisch heeft het qua omvang iets te weinig om het lijf. Als je de afleveringen rustig de revue laat passeren dan vindt er in het merendeel te weinig voortgang plaats. Je hebt door de serie heen alleraardigste dialogen, omdat Sylvester Stallone de show steelt. Voor de rest heb je bijna iedere aflevering één moment van een paar minuten die je daadwerkelijk op het puntje van je stoel laten zitten. Ook deze momenten zijn te danken aan het personage van Sylvester Stallone die dan weer even lekker ouderwets los gaat. Ik bedoel er mee te zeggen dat Tulsa King iets te veel afhankelijk is van het hoofdpersonage en het is des te knapper dat hij het dan ook nog eens waar weet te maken.

Tulsa King is een heerlijk tussendoortje en kijkt lekker weg. Leuk om te zien dat je in de nadagen van je carrière nog zo kunt schitteren in een serie. Tulsa King was na drie afleveringen al vernieuwd voor een tweede seizoen en dat is meer dan terecht. Ik denk dat we nog leuke avonturen kunnen beleven met Dwight Manfredi, al zullen de mensen die hem proberen tegen te werken daar heel anders over denken.
Volg Tulsa King
Happy Trails
Happy Trails