Ron Schoonwater geeft "Tunn Is (Thin Ice) - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 21 februari 2021.
2
0

Tunn Is (Thin Ice) - Seizoen 1

In Tunn Is (Thin Ice) staat de klimaataanpak centraal. Achtergrond is Groenland, waar nu al de meeste gevolgen van de klimaatopwarming zichtbaar zijn.

Tunn Is komt langzaam op gang. In het begin lijkt deze Zweedse televisieserie nogal clichématig. Daar komt in de tweede helft van dit seizoen verbetering in. Op het einde zijn er zoveel (com)plotwisselingen dat het een echt 'whodunit'-verhaal wordt. Wat deze televisieserie ook het kijken waard maakt, is dat het een goed beeld geeft van de verhoudingen tussen Groenland, Denemarken en het geopolitieke spel waarin Groenland als speelbal wordt gebruikt. Dat komt mede door de aanwezigheid van (mogelijke) olievelden.

Tunn Is is een mengeling van avontuur, politiek, milieu en krimi.

Minpunt is dat het verhaal soms rammelt. Zo wordt de plaats waar de Arctische Raad van ministers van verschillende landen plaatsvindt, door een terroristische daad afgesneden van telefoon en internet. Er wordt dan vreemd genoeg niet ingegrepen door de landen die hun ministers vertegenwoordigd hebben in de Arctische Raad. Verder is net als bij andere spannende televisieseries de factor 'toeval' weer regelmatig aanwezig. Laten we Tunn Is daar maar niet helemaal op afrekenen.

Enok Lynge (Angunnguaq Larsen, Nuummioq) is hoofd van de politie in Groenland. Zijn vrouw Ina (Nukâka, Forbrydelsen) is alcoholist en zorgt voor de nodige privéproblemen. Wanneer voor de kust van Groenland een Zweeds schip wordt gekaapt door een stel goed georganiseerde en gewapende mannen wordt Enok gepasseerd door zijn bazin die uit Denemarken overkomt. De zaak is extra gecompliceerd omdat een adviseur van de Zweedse minister Elsa Engström (Lena Endre, Frikjent) aan boord van het schip is. Viktor Baker (Alexander Karim, Advokaten) is die adviseur. Het lijkt daarmee een aanslag op de Zweedse delegatie van de Arctische Raad die tegen het verder ontginnen van olievelden is.

Tunn Is
© C More

Tunn Is is een mengeling van avontuur, politiek, milieu en krimi. Het blijft in het begin onduidelijk wat er met Viktor en de bemanning van het schip is gebeurd. Wanneer de goed getrainde kapers bij toeval ontdekt worden door een drietal Groenlanders krijgt het verhaal van Viktor, de bemanning van het schip en de daders meer aandacht. Bovendien is Liv (Bianca Kronlöf, Unge Lovende), de zwangere vriendin van Viktor, werkzaam bij de geheime dienst en zij gaat (natuurlijk) op onderzoek uit. Verder wordt Elsa gevolgd tijdens haar strijd tegen de andere landen aan de tafel van de Arctic Raad. Het spel tussen politiek, ambitie, idealisme en de zakelijke wereld van de oliebaronnen wordt op microniveau uitgediept.

Tunn Is is daardoor een aardige serie die misschien wel iets te veel genres in een verhaal wil stoppen. In het begin van dit seizoen is het iets te clichématig. In het tweede deel gaat de vaart echter omhoog en wordt het steeds meer de vraag wie er nu echt achter zit. De uitkomst is best verrassend, maar gezien de politieke ontwikkelingen in deze wereld best logisch. Het is sterk dat Tunn Is gebruik maakt van acteurs die van origine uit Groenland komen. Dat maakt het net even authentieker. Het koude landschap, de op hol geslagen ijsbeer en het persoonlijke verhaal van Enok en zijn familie zijn mooie aanvullingen op het hoofdthema.

Tunn Is is te zien op NPO Start Plus en MyLum.
Volg Tunn Is
Episode 8