8.5
Peter Rotthier geeft "Twee Zomers - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 7 februari 2022.
2
0

Twee Zomers - Eerste aflevering

Dertig jaar na hun eerste vakantie samen, besluit een vriendengroep opnieuw samen een reisje te maken ter gelegenheid van hun vijftigste verjaardag. Het duurt niet lang alvorens de gebeurtenissen tijdens die vorige vakantie hun levens opnieuw beïnvloedt.

Twee Zomers is de nieuwe serie van Tom Lenaerts. Lenaerts werd in Vlaanderen wereldberoemd toen hij samen met Bart de Pauw Schalkse Ruiters op de mensheid losliet. Of zijn vriendschap met De Pauw en de gebeurtenissen rond zijn persoon (De Pauw werd aangeklaagd voor grensoverschrijdend gedrag) een aanzet waren voor het maken van Twee Zomers laat de man zelf in het midden. Feit is wel dat het #MeToo gebeuren wel duidelijk in de spotlight staat in deze nieuwe Vlaamse thrillerserie.

Twee Zomers
© VRT NU

In de eerste aflevering zien we de reünie van een aantal vrienden die allen vijftig zijn geworden. Net zoals jaren geleden gaan ze samen op vakantie om dat feit te vieren. Meer dan dertig jaar eerder is er tijdens die vakantie samen echter een ongeluk gebeurd waardoor ze iemand van de vriendengroep zijn kwijtgeraakt.

Dat ongeluk blijkt niet het enige te zijn dat er tijdens die vakantie is gebeurd. Pas aangekomen op het eiland waar ze de vakantie samen zullen doorbrengen ontvang één van hen een filmpje uit het verleden, opgenomen tijdens die noodlottige zomer van weleer. Voor enkelen van hen kan dat filmpje het einde van hun carrière betekenen. Voor anderen, zelfs voor het onwetende slachtoffer, kan dit filmpje een andere kijk geven op de gebeurtenissen uit het verleden.

Twee Zomers
© VRT NU

Zoals we dat eerder al zagen in De Parelvissers, Met man en macht en Over Water weet Lenaerts zijn fictie te brengen met de nodige klasse. Hij weet ook perfect te casten om de rollen te verdelen. Ook nu merk je dat hij zowel de jonge als de oude garde perfect aan elkaar laat linken want het verhaal van Twee Zomers is tweedelig. De kijker krijgt zowel het heden als het verleden te zien en moet zo natuurlijk ook dubbel zoveel personages leren kennen. Mensen kunnen in dertig jaar veel veranderen en bij sommigen van hen zijn de veranderingen vrij extreem.
Volg Twee Zomers
Aflevering 6
Aflevering 6