Natasha Slagter geeft "Tweede Hans - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Natasha Slagter op 16 juli 2022.
4
0

Tweede Hans - Seizoen 1

Tweede Hans is een leuke serie, niet alleen voor Max-kijkers!

In korte tijd zijn er meerdere Nederlandse series uitgekomen met het thema levensgebeurtenissen. Tropenjaren (BNNVARA) gaat over een jong stel met een baby, Ten Minste Houdbaar Tot (AVROTROS) gaat over een vrouw in de overgang en Jos (AVROTROS) gaat over een gescheiden man. Omroep MAX komt na de hit Het geheime dagboek van Hendrik Groen nu met Tweede Hans. En ook deze serie heeft een groot bereik. Gemiddeld 1,3 miljoen Nederlanders keken naar deze serie.

Het leventje van Hans (Stefan de Walle) en Marleen (Jacqueline Blom) kabbelt voort. Hans werkt in een tuincentrum en is daar enorm gelukkig. Hij houdt ervan koffie te drinken met zijn collega’s en een beetje te ouwehoeren, terwijl hij daarnaast veel aandacht voor zijn klanten heeft. Dan krijgt het bedrijf een andere eigenaar en wordt Hans op kantoor geroepen. Zijn leven wordt op z’n kop gezet als hij aan de kant wordt geschoven. Meer dan een klein geldbedrag krijgt Hans niet mee. Maar vervroegd met pensioen gaan? Daar zit hij nog helemaal niet op te wachten.

Hans voelt zich afgedankt en ‘tweedehan(d)s’ terwijl hij zijn weg probeert te vinden in zijn nieuwe bestaan. Hij is niet alleen zijn baan en ritme kwijt, hij mist ook een doel in zijn leven. Omdat elke dag als weekend voelt, meldt Hans zich in de tweede aflevering aan bij het shantykoor waar hij zoveel plezier aan beleeft. Tot overmaat van ramp is daar óók al geen plek voor hem.

My Bonnie is over the ocean

Net als de film ‘de Marathon’, waarbij Martin van Waardenberg eveneens aan het script schreef, is Tweede Hans een tragikomedie. Net als in het gewone leven is het ook hier niet altijd lachen, gieren en brullen. Evenmin is het alleen maar ellende. Tweede Hans is een koningsdrama van de gewone man. De val en opkomst van Hans. Martin van Waardenberg speelt trouwens Bob, de buurman van Hans en lid van het shantykoor.

De serie is ontroerend en tegelijkertijd erg grappig. De acteurs zijn goed gecast. De tiendelige serie heeft lekker veel vaart. En er zal veel herkenning zijn. Wie heeft geen vader, buurman of oom die worstelt na zijn pensioen? Logisch dat de serie goed valt bij MAX-kijkers. Laat dat je echter niet weerhouden als je nog geen MAX-leeftijd hebt. Ik geef een 7,5!
Volg Tweede Hans
Het spijt me
Het spijt me