8.5
Peter Rotthier geeft "Tytgat Chocolat - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 6 december 2017.
0
0

Tytgat Chocolat - Seizoen 1

Dat je niet altijd een topscenario nodig hebt om goede televisie te maken, bewijst het Vlaamse productiehuis De Mensen wel met Tytgat Chocolat. Het doordeweekse verhaal van een verliefd koppeltje dat uit elkaar gerukt wordt en waarvan een van de twee op zoek gaat naar de ander, is zo cliché. Zeker als het verhaal eindigt met een happy end. Na deze intro dan vertellen dat Tytgat Chocolat er ook nog in slaagde om op de European Media Awards de prijs voor de Beste Europese Fictiereeks weg te kapen, alvorens de laatste aflevering de televisie haalde, is dan ook verbazingwekkend.

De acteurs met een beperking zorgen er net voor dat alles naturel overkomt

De kracht van Tytgat Chocolat zit echter in de acteurs die gecast zijn voor deze reeks. Enerzijds heb je een reeks Vlaamse topacteurs zoals Wim Opbrouck (Roman Tytgat – In Vlaamse Velden), Jan Decleir (Achille Verherstraeten – Met Man en Macht), Els Dottermans (Rachel Tytgat – Amateurs), Frank Focketyn (Raoul Vloemans – Het Eiland), Marc Van Eeghem (Lode Tytgat – Amateurs) en Flor Decleir (Andy Verherstraeten – Cordon).

Tytgat Chocolat
© Een

Daar tegenover staan echter de echte helden van Tytgat Chocolat. Zij fungeren bij aanvang als de inpakkers van het bedrijf van Roman Tytgat en hun leven wordt op zijn kop gezet wanneer Jasper Vloemans (Jelle Palmaerts – Clan) arriveert. Jasper heeft het syndroom van Down en past als werknemer helemaal in het profiel van de arbeiders die op de inpakdienst werken. Elke arbeider op de dienst heeft een beperking en de acteurs die de rollen vertolken zijn ook gecast uit toneelverenigingen die werken met mensen met een beperking.

Tytgat Chocolat is een feel good drama zoals er duizend en één zijn maar dat dankzij het gebruik van de acteurs met een beperking boven de rest uitstijgt.

Dat dit een rol gespeeld heeft bij het winnen van die Europese Award daar mogen we absoluut zeker van zijn, want mochten deze rollen gespeeld zijn door ‘normale’ acteurs, dan had het effect van de reeks zoals die nu op het scherm kwam helemaal weg geweest. De acteurs met een beperking zorgen er net voor dat alles naturel overkomt, wat op zich al een prestatie is van de regisseur om dat effect te bekomen.

Over het verhaal zelf kunnen we kort zijn: Jasper wordt verliefd op Tina (Mira Bryssinck – Teleurdeugd), een Kosovaarse vluchtelinge. Samen met haar moeder wordt ze echter het land uitgezet. Samen met enkele collega’s van de inpakafdeling van Tytgat Choclat gaat Jasper haar achterna. Directeur Roman is in alle staten want de trektocht van de heren laat sporen na die nadelig zijn voor het bedrijf. Samen met zijn broer Lode trekt hij half Europa rond om Jasper en zijn vrienden te gaan zoeken. Aan het eind van het verhaal komen Jasper en Tina terug bij elkaar en wordt alles weer normaal.

Tytgat Chocolat
© Een

Tytgat Chocolat is een feelgood drama zoals er duizend-en-één zijn, maar dat dankzij het gebruik van de acteurs met een beperking boven de rest uitstijgt. Of dat nu echt een reden was om deze reeks zo’n fantastische prijs te geven, is misschien wat overdreven. Dit jaar passeerden toch wel heel wat Europese fictiereeksen die stukken sterker waren dan dit Tytgat Chocolat. Natuurlijk wekken de acteurs met een beperking heel wat sympathie op en kwijten ze zich prima van hun taak in deze serie. Dat zal de jury wel overtuigd hebben om die prijs aan deze serie te geven. Het is ze in ieder geval gegund.
Volg Tytgat Chocolat
Aflevering 7
Aflevering 7