Ron Schoonwater geeft "Vienna Blood - Seizoen 3" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 17 Oktober 2023.
3
0

Vienna Blood - Seizoen 3

De Brits/Oostenrijkse versie van Sherlock en Watson floreert in dit derde seizoen van Vienna Blood.

Protegé van Freud en medicus Max Liebermann (Matthew Beard, Magpie Murders) wordt weer de wereld van de criminaliteit ingezogen wanneer politieagent Oskar Reinhardt (Juergen Maurer, Neben der Spur) een beroep op hem doet. Max is degene die vanuit medisch oogpunt en zijn ervaring met de psyche van de mens de zaken weet op te lossen. Oskar is meer de brute kracht, hoewel ook hij zijn hersens goed weet te gebruiken. Dit ideale duo zorgt ervoor dat ook in het derde seizoen alle drie de zaken weer tot een goed einde gebracht worden. Het is een geruststellende gedachte.

Vienna Blood
© BBC Two

Dat oplossen van die complexe zaken gaat natuurlijk niet vanzelf. Niet alleen de moorden zorgen voor hoofdbrekens maar ook de privérelaties hebben een grote invloed op beide heren. Max worstelt al tijden met zijn liefdesleven. Hoewel de verloving met Carla Weiss (Luise von Finckh, Schlafende Hunde) door zijn toedoen niet doorging hebben ze duidelijk nog gevoelens voor elkaar.

In dit derde seizoen draaien beide weer ongemakkelijk om elkaar heen. Het zorgt ervoor dat de familie van Max weer enige hoop heeft. Wel zijn ze bang dat Max Carla weer een gebroken hart zal bezorgen.

Oskar heeft moeite om zijn pijnlijke verleden te vergeten. Dit seizoen lijkt daar verandering in te komen. Helaas is de nieuwe situatie net iets te vergelijkbaar met zijn verleden, waardoor het maar de vraag is of Oskar de stap durft te wagen. Er gloort hoop, maar het is de vraag of het geen wanhoop wordt.

Vienna Blood is een uiterst vernuftig in elkaar gezette serie.

Vienna Blood is een uiterst vernuftig in elkaar gezette serie. De Brits/Oostenrijkse samenwerking levert een eigen sfeer op. Dat is overigens ook te danken aan de vele mooie locaties in Wenen waar gefilmd is. De serie is alleen al een aanrader door het gebruik van deze stad en de combinatie met de mooie kostuums en aankleding van de sets. Het levert mooi geschoten beelden op. Overigens niet alleen van de jetset maar ook van de achterstandswijken waar de minder fortuinlijke arbeiders hun leven leiden.

Wat ook grappig is maar wel goed werkt, is het Duitstalige accent Engels dat gesproken wordt. Normaal zou dit een minpunt (kunnen) zijn maar aangezien de acteurs echt Duitstalig zijn klinkt het nu heel natuurlijk. Zeker ook omdat de Britse acteurs juist geen moeite doen om zichzelf een accent aan te meten.

Vienna Blood
© BBC Two

Deze serie bleek al eerder een schot in de roos. Vienna Blood is geen serie die het te spannend maakt. Men kiest voor vermaak met een donker randje. Dat donkere randje wordt schoongepoetst door fantastische beelden van de omgeving en de mooie kostuums. Die balans zit eigenlijk door de hele televisieserie heen. Het schokt niet echt, ondanks dat de moorden gruwelijk zijn, maar het verhaal blijft spannend genoeg om te blijven boeien. Dat, gekoppeld aan de verhaallijnen over het privéleven van de hoofdpersonages, maakt dat Vienna Blood gewoon heerlijk vermaak is.
Volg Vienna Blood
Mephisto Waltz, Part 1
Mephisto Waltz, Part 1