Geschreven door Ron Schoonwater op 23 juli 2024.
1
0

Vikings: Valhalla - Seizoen 3

Het einde van Vikings: Valhalla levert nog voldoende vragen op.

Let op: deze recensie bevat spoilers.

Al een hele tijd geleden is aangekondigd dat dit het laatste seizoen is van Vikings: Valhalla. Dan hoop je dat er een passend slot gecreëerd wordt. Na het zien van de finale is duidelijk dat het verhaal nog doorloopt. Toch is het een passend einde. Eigenlijk is het logisch dat er een open einde is. De meeste hoofdpersonen leven namelijk gewoon door. Logisch dus dat er nog allerlei ontwikkelingen zullen zijn die we nu zelf mogen invullen. Je hoeft niet de geschiedenisboeken in te duiken om een vervolg te lezen. Vikings: Valhalla heeft de geschiedenis namelijk hooguit als inspiratie gebruikt.

Vikings: Valhalla

De strijd tussen het oude geloof en het christendom viert hoogtij in het hoge noorden. Het kleine groepje dat nog het oude geloof aanhangt volgt Freidis. Verschanst in Jomsborg blijkt men echter niet veilig. Magnus, de zoon van Olaf, komt de rust verstoren. Er volgt een strijd op leven en dood. Gevolg is dat Freidis op reis moet. Ze kan daarmee voldoen aan haar visioen. Op die reis komt ze verschillende oude bekenden tegen. Niet iedereen blijkt haar te steunen in haar zoektocht.

Harald en Leif vechten voor de keizer van Constantinopel. Doel is Syracuse te veroveren. De kennis van Leif zorgt ervoor dat er een doorbraak komt. Na de strijd wordt zijn wetenschap om andere redenen gebruikt. Het bloedbad dat volgt zorgt ervoor dat Leif begint te twijfelen over zijn kennis en kunde. Hij laat alles achter zich en gaat op reis om het land dat hij ooit gezien heeft in zijn jeugd te vinden. Daarvoor gaat hij eerst langs Jomsborg om zijn zus Freidis te bezoeken. Daar komt hij tot de ontdekking dat hij te laat is.

Elk element dat Vikings en deze serie zo succesvol maakt zit erin.

Harald wil nog steeds koning van Noorwegen worden. Wel lijkt hij afgeleid te worden door de keizerin van Constantinopel. Beide gaan totaal in elkaar op met als risico dat de keizer hen stevig zal straffen. De rivaliteit met een generaal van het leger van Constantinopel maakt het nog complexer. Harald heeft voldoende geld vergaard om meerdere legers te kopen. Toch blijft hij lang in Constantinopel. Te lang, blijkt. Het heeft namelijk desastreuze gevolgen. Vanuit de ontstane situatie is het nog maar zeer de vraag of Harald zijn doel om koning van Noorwegen te worden, gaat halen.

Vikings: Valhalla

Knoet is de huidige koning van het Noorden en Engeland. Samen met zijn vrouw Emma reist hij naar Rome om de paus over te halen voor zijn zaak te staan. Daarvoor blijkt meer nodig dan een eenvoudige audiëntie. Knoet is ziek en weet dat zijn einde nadert. Dat maakt dat de rivaliteit om zijn nalatenschap volop aan de gang is. Zijn en Emma's zoons leggen een claim op de troon. Dat daarnaast ook nog anderen hun kans schoon zien om de macht te grijpen, maakt het nog gevaarlijker. Knoet vraagt zijn familie naar Kattegat te komen. Daar zal hij vertellen wie zijn imperium over gaat nemen. De uitkomst zal de strijd en rivaliteit niet doen verminderen.

Vikings: Valhalla zorgt voor een degelijk derde seizoen.

Vikings: Valhalla zorgt voor een degelijk derde seizoen. Elk element dat Vikings en deze serie zo succesvol maakt zit erin. Manipulatie, machtsstrijd, oorlog en slimme strategische zetten maken dat dit seizoen weer lekker te bingewatchen is. Grootste nadeel is wel dat het einde zo snel nadert. Na de laatste aflevering is het namelijk gedaan met het Viking-epos. Het einde laat dus ruimte voor interpretatie of een film. Dat laatste past in de huidige traditie. Helaas is die niet aangekondigd dus moeten we het hiermee doen. Vraag is daarom wel of dit nu echt het einde is van Vikings in films en series. Ik kan het me niet voorstellen. Hopelijk zit er nu al ergens iemand een mooie historische televisieserie te bedenken die dezelfde kwaliteiten bezit als deze en andere series.
Volg Vikings: Valhalla
Destinies
Destinies