6.5
Wesley Fechter geeft "Waco: The Aftermath - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Wesley Fechter op 15 juni 2023.
3
0

Waco: The Aftermath - Seizoen 1

In 1993 stonden in Waco de FBI en de sekte van David Koresh recht tegenover elkaar in een gewapend conflict. Met de dramatische afloop hiervan was het verhaal echter nog niet over en dus gaat Waco: The Aftermath verder waar Waco is geëindigd.

Waco: The Aftermath brengt echter meer dan dat. Er lopen in deze serie namelijk een aantal verhaallijnen door elkaar die niet allemaal vallen onder de nasleep van Waco. We gaan namelijk een aantal jaren terug in de tijd, kijken vervolgens naar de directe nasleep van de noodlottige gebeurtenissen in Waco, maar gaan ook een paar jaar verder in de tijd.

In de jaren ’80 zien we hoe ene Vernon Howell (Keean Johnson, Spooksville) zich aansluit bij de Branch Davidian. In het begin lijkt hij nog wat onzeker, maar al snel zien we hoe hij de rest manipuleert en bespeelt tot hij de leiding over deze groep krijgt. Hij heeft op dat moment zijn naam al verandert naar David Koresh. Het is al snel duidelijk dat hij geweld niet schuwt en dat hij bij onder meer Livingstone Fagan (Michael Luwoye, Bluff City Law) en Ruth Riddle (Kali Rocha, Man with a Plan) gewillige oren vindt.

Het stuk verleden maakt een wezenlijk deel uit van de serie, maar is wat mij betreft niet het sterkste deel. Buiten het feit dat de dialogen niet erg goed zijn, vond ik Keean Johnson minder overtuigend als Koresh dan zijn ‘voorganger’ Taylor Kitsch in Waco. Uiteraard speelde Kitsch een oudere Koresh (en eentje in andere omstandigheden), maar voor mijn gevoel moet ook de jongere Koresh een meer overtuigende en sterkere persoonlijkheid zijn geweest dan door Johnson wordt neergezet.

Als je de serie kijkt, dan krijg je al snel het gevoel dat het vonnis al aan het begin van de rechtszaak vaststaat.

Sterker is de verhaallijn die zich direct na dramatische dag in april 1993 afspeelt. We zien Michael Shannon terugkeren in zijn rol van FBI-onderhandelaar Gary Noesner die worstelt met hetgeen zich heeft afgespeeld en zijn rol daarin. Veel tijd voor woede en schaamte krijgt hij echter niet, want hij komt erachter dat er grote onvrede is ontstaan onder de meer extreme groeperingen in Amerika die zich beter beginnen te organiseren om zo terug te kunnen slaan. Gary lijkt echter alleen te staan in zijn overtuiging dat er gevaar dreigt, want de FBI wil vooral een tweede ‘Waco’ voorkomen.

Tegelijkertijd vindt het proces plaats tegen een aantal van de volgelingen van Koresh. En met name bij dit onderdeel wordt het wat lastiger om fictie en non-fictie van elkaar te onderscheiden. Als je de serie kijkt, dan krijg je al snel het gevoel dat het vonnis al aan het begin van de rechtszaak vaststaat. De raarste juridische beslissingen worden genomen, waarbij het evident lijkt dat de volgelingen van Koresh gestraft moeten worden.

Maar we moeten ons wel realiseren dat het verhaal gebaseerd is op een boek dat is geschreven door een voormalige volgeling van Koresh. Daarnaast is het verhaal ook nog eens aangepast voor televisie. Ik weet zelf te weinig van de achtergrond om een goed oordeel te kunnen vellen over hoe waarheidsgetrouw het is, maar het lijkt in elk geval op één groot complot waar hoofdadvocaat Dan Cogdell (Giovanni Ribisi, Sneaky Pete) niet tegenop kan boksen.

Waco: The Aftermath
© Paramount+

Tenslotte gaat de serie ook nog kort in op het verhaal van Timothy McVeigh (Alex Breaux, See). Bekend is dat hij ook aanwezig was tijdens de belegering van Waco om Koresh en zijn volgelingen te steunen. Verder was de bom die hij in 1995 in Oklahoma liet afgaan bedoeld als wraak voor Waco. Ook hier dus een stuk nasleep van de gebeurtenissen uit 1993, zonder dat er al te diep op wordt ingegaan.

De belegering van Waco zorgde (net als in mindere mate de situatie enkele jaren daarvoor bij Ruby Ridge) voor een radicalisering in Amerika. Daar kun je niet omheen en vanuit die gedachte was een vervolg op Waco logisch. Het lukt Waco: The Aftermath echter niet om dit geheel overtuigend te brengen. De geschiedenis is niet sterk genoeg uitgewerkt en de rechtszaak brengt ten eerste weinig spanning met zich mee en leidt daarnaast aan hetzelfde probleem als de eerdere serie Waco: het lijkt nogal bevooroordeeld. De focus ligt op de fouten van de FBI en de Amerikaanse overheid en Koresh en zijn volgelingen worden grotendeels als slachtoffers neergezet.

Er zullen ongetwijfeld fouten gemaakt zijn, maar het geheel wordt wel erg eenzijdig belicht en voor de kijkers ligt dit er ook nog eens dik bovenop. Dat had van mij iets minder gemogen. En als de twee voornaamste verhaallijnen niet direct kunnen overtuigen, dan blijft er met de relatief korte stukjes over de radicalisering van Amerika te weinig over om de serie naar een hoger niveau te tillen.
Volg Waco: The Aftermath
Reckoning
Reckoning