8
Pascal Jans geeft "Warrior (2019) - Seizoen 3" een 8.
Geschreven door Pascal Jans op 4 januari 2024.
7
0

Warrior (2019) - Seizoen 3

Na lang wachten was er dit jaar dan eindelijk een derde seizoen van Warrior (2019) te bewonderen. De verhaallijnen ogen hier en daar wat wankel, maar voor de rest krijg je weer een scala aan uitstekend gechoreografeerde actiescènes voorgeschoteld.

Het heeft even geduurd voordat er een derde seizoen te bewonderen viel. Het wachten wordt grotendeels beloond, al zijn er wel een aantal kanttekeningen te plaatsen. Ten opzichte van de voorgaande seizoenen vond ik het derde seizoen verhaaltechnisch wat tegen vallen. Daarentegen zijn de talrijke gewelddadige actiescènes wederom aanwezig. Wat dat betreft schotelen de makers van Warrior (2019) hun fans exact voor wat ze verwachten.

Aan het begin van het derde seizoen is de rust wedergekeerd in San Francisco. De rivaliserende tongs, de Hop Wei en de Long Zii, hadden zich voor even verenigd om de politie uit de stad te jagen. Nu de agenten uit hun territoria zijn verdwenen blijkt de broze vrede van korte duur te zijn. Ze gaan de strijd weer met elkaar aan, want er moet opium worden verkocht. Dat ze de strijd met elkaar aan gaan wordt in de openingsscène van het derde seizoen gelijk duidelijk. Ah Sahm (Andrew Koji, The Innocents) wordt in een donker steegje omsingeld door een groep krijgers van de Long Zii. Wat volgt is een langdurig en fabelachtig gechoreografeerde actiescène waar Warrior (2019) bekend om staat.

Dit seizoen heeft iets te veel tijd nodig om op gang te komen. Pas in de laatste afleveringen krijg je het gevoel dat de serie weer op het niveau zit van wat je als kijker gewend bent.

De serie is gebaseerd op het concept van martial arts legende Bruce Lee. Je weet als kijker dat de gebeurtenissen en verhaallijnen in deze serie dienen om een volgend gevecht in te luiden. Desondanks vond ik de verhaallijnen tot op heden acceptabel onderhoudend voor een actieserie. Het derde seizoen heeft naar mijn mening wat meer moeite om de verhaaltechnische kwaliteit hoog te houden. Dit seizoen heeft iets te veel tijd nodig om op gang te komen. Pas in de laatste afleveringen krijg je het gevoel dat de serie weer op het niveau zit van wat je als kijker gewend bent.

De oorzaak ligt wat mij betreft bij de weg die de makers zijn ingeslagen omtrent de migrantenkwestie. Dit is een terugkerend thema in de serie, maar het gaat naar mijn mening iets te veel de politieke kant op. De Ieren hebben het nog steeds moeilijk om aan werk te komen, omdat de Chinezen veel goedkoper kunnen worden ingehuurd. In hun ogen moeten de Chinezen het veld ruimen terwijl de kapitalisten toch liever Chinese arbeiders inhuren. De woordvoerder van de opstandige Ieren is Dylan Leary (Dean Jagger, See). Voorgaande seizoenen liet hij vooral zijn vuisten spreken, maar nu laat hij zich omtoveren tot iemand die politieke spelletjes moet gaan spelen. Daarnaast nemen de machtswisselingen bij de politie iets te veel tijd in beslag. Wellicht dat de makers Warrior (2019) meer willen laten zijn dan alleen een actieserie, maar het is niet allemaal even bevorderlijk voor waar de serie daadwerkelijk om draait.

Warrior (2019)

Ondanks bovenstaand kritiekpunt neemt het niet weg dat het een fantastische serie blijft om naar te kijken. Zo zint Ah Toy (Olivia Cheng, See) na de gebeurtenissen van vorig seizoen op wraak. Wederom vormen er zich een aantal onverwachte allianties wat weer tot nieuwe conflicten gaat leiden. Het mooiste onderdeel van dit seizoen vind ik de zoektocht van Ah Sahm. Hij worstelt met het gehoorzamen van het gedachtegoed van de Hop Wei die niet helemaal strookt met zijn eigen gevoel. Gaandeweg het seizoen krijgt Ah Sahm twijfels over of hij niet meer kan betekenen voor het volk als hij zijn eigen weg gaat volgen. Dit zorgt voor frictie tussen met name Ah Sahm en Young Jun (Jason Tobin, The King of Queens). Hoe dit zich gaat ontvouwen ga ik hier natuurlijk niet verklappen, maar het zorgt voor voldoende spektakel.

De conclusie is dat het derde seizoen net iets minder is dan de voorgaande seizoenen, maar dat het een fantastische serie blijft om naar te kijken. Recentelijk hebben we op MijnSerie.nl kunnen lezen dat Warrior (2019) wederom een ander thuis krijgt. Ditmaal gaat de serie van HBO Max verhuizen naar Netflix. In eerste instantie zal het alleen gaan om de bestaande seizoenen. Mocht dit goed bekeken worden dan bestaat er een mogelijkheid op een nieuw seizoen. Ik hoop dat dit in de toekomst werkelijkheid wordt, want voor mijn gevoel is Ah Sahm nog lang niet klaar om zijn nunchucks aan de wilgen te hangen.
Volg Warrior (2019)
A Window of F*cking Opportunity
A Window of F*cking Opportunity