Dave Scholting geeft "Why Women Kill - Seizoen 2" een 8.5.
Geschreven door Dave Scholting op 29 september 2021.
2
0

Why Women Kill - Seizoen 2

In het eerste seizoen van Why Women Kill liepen er drie tijdslijnen door elkaar heen. Dit tweede seizoen speelt zich af in één bepaalde tijd, namelijk 1949.

Het is 1949. Alma Filcott (Allison Tolman, Fargo) wil niets liever dan toegelaten worden bij het exclusieve tuinclubje dat geleid wordt door de rijke, arrogante Rita Castillo (Lana Parrilla, Once Upon a Time). Maar in tegenstelling tot de altijd goed uitziende Rita en haar rijke vriendinnen van de tuinclub is Alma maar een saaie, grijze muis. Het type wiens garderobe niet verder reikt dan ouderwetse, maar makkelijk zittende rokken en lelijke, maar comfortabele schoenen.

Wanneer er een plekje vrijkomt in de tuinclub ziet Alma haar kans, na een peptalk van haar dochter Dee (B.K. Cannon, The Politician (2019)). Alma weet zichzelf in de kijker te spelen bij één van Rita's vriendinnen en maakt vervolgens zowaar kans om toe te mogen treden tot het clubje. Maar dan ontdekt Alma dat haar echtgenoot Bertie (Nick Frost, Truth Seekers) een gruwelijk geheim heeft dat dit alles wel eens totaal zou kunnen dwarsbomen.

De constant goed geklede Rita die het altijd lijkt mee te zitten is intussen helemaal niet zo gelukkig als iedereen om haar heen denkt. Ze is getrouwd met een oude, nare, rijke vent waarvan ze gehoopt én verwacht had dat hij tien jaar geleden al de pijp uitgegaan zou zijn. Helaas voor haar liep dat anders. Om de pijn te verzachten heeft Rita een jongere minnaar, Scooter (Matthew Daddario, Shadowhunters), die ze financieel onderhoudt. Scooter houdt niet echt van Rita, maar gebruikt haar voor haar geld.

Omdat Rita Scooter niet helemaal vertrouwt, zeker niet met andere vrouwen, heeft zij een privédetective ingeschakeld die Scooter in de gaten moet houden. Dan krijgt Rita's echtgenoot Carlo (Daniel Zacapa, Chicago Fire) een beroerte. Als zijn dochter Catherine (Verónica Falcón, Perry Mason) opduikt om haar vader mee te nemen naar haar huis om voor hem te zorgen, ziet Rita eindelijk de perfecte kans om van haar man af te komen, maar schijn bedriegt wederom.

Why Women Kill
© Paramount+

Ik hoop van harte dat er een derde seizoen van Why Women Kill komt, want het is gewoon een ontzettend leuke serie met een goede mix van comedy en drama

Hoewel deze tweede reeks ook weer fantastische personages bevat die ontzettend grappig zijn, viel het mij wel op dat er (te) vaak behoorlijk flauwe grappen over 'dikke' meisjes gemaakt werden. Eén keer zo'n grap door Lana Parrilla is nog leuk en past ook best bij haar karakter Rita.

De grappen volgen elkaar echter op met zo'n regelmaat dat je haast zou denken dat bedenker Marc Cherry een hekel heeft aan wat vollere vrouwen. Dat wordt versterkt doordat de grappen best een negatieve lading hadden in plaats van gewoon grappig te zijn. Dit is echter het enige minpuntje wat ik kon ontdekken, want ook dit tweede seizoen is verder weer gewoon hartstikke leuk.

Tijdens het kijken van Why Women Kill had ik bij Lana Parrilla soms wel het gevoel alsof ik naar Once Upon a Time aan het kijken was. Haar personage Rita heeft behoorlijk wat overeenkomsten met haar rol als Regina/The Evil Queen. Storend vond ik dat echter niet, omdat zij dit soort rollen gewoon heerlijk kan spelen.

Ik hoop van harte dat er een derde seizoen van Why Women Kill komt, want het is gewoon een ontzettend leuke serie met een goede mix van comedy en drama in de stijl van die andere Marc Cherry-hit, Desperate Housewives.

Nog een paar leuke feitjes voor de kijkers die het eerste seizoen ook hebben gezien: Jack Davenport speelde in het eerste seizoen de rol van Karl Grove, de man van Simone (fantastisch gespeeld door Lucy Liu en mijn favoriet van het eerste seizoen). Davenport is nu de verteller in dit tweede seizoen. Je ziet hem dus niet in een rol, maar hoort hem als voice-over.

Matthew Daddario (Scooter) is de jongere broer van Alexandria Daddario, die in het eerste seizoen Jade speelde. En Lana Parrilla speelt dus een van de hoofdrollen in dít seizoen van Why Women Kill, terwijl dat in het vorige seizoen nog gedaan werd door Ginnifer Goodwin. Zij speelde in Once Upon a Time de rol van Mary Margaret/Snow White, terwijl Parrilla daarin haar 'vijand' Regina/The Evil Queen speelde.
Volg Why Women Kill
The Lady Confesses
The Lady Confesses