Winning Time: The Rise of the Lakers Dynasty - Seizoen 2
8
Helgoned geeft Winning Time: The Rise of the Lakers Dynasty - Seizoen 2 een 8.

Winning Time: The Rise of the Lakers Dynasty is met dit tweede seizoen minder dan het eerste, maar nog steeds boeiende televisie, met een aantal sterke elementen die ook het eerste seizoen kenmerkten.
Het tweede seizoen van Winning Time: The Rise of the Lakers Dynasty is op 18 september 2023 afgerond op HBO met de zevende aflevering ‘What is and what should never Be’. Een aantal lezers van deze recensie zullen weten dat dit een iconisch nummer van Led Zeppelin uit 1969 is. En muziek speelt ook dit seizoen een belangrijke rol in de afleveringen, en dat start meteen al met het sterke maar rauwere beginthema van dit seizoen. Het vervolg op het succesvolle eerste seizoen bestrijkt de jaren 1980 tot 1984 van de L.A. Lakers van eigenaar Jerry Buss (John C. Reilly, Tim and Eric Awesome Show, Great Job!) en na het winnen van de NBA-finale in 1980 is het de vraag of het team het succes kan vasthouden.

In het vervolgjaar is het zoals altijd onrustig bij de Lakers.

In het vervolgjaar is het zoals altijd onrustig bij de Lakers. Magic Johnson (Quincy Isaiah) is de ster van het team, maar geen echte teamspeler. Vooral Kareem Abdul-Jabbar (Solomon Hughes) is daar gevoelig voor, waarom ziet Johnson niet dat het om het team draait en niet alleen om Johnson? De hoofdcoach Paul Westhead (Jason Segel, How I Met Your Mother) heeft het lastig met Magic Johnson en met de samenwerking met de ervaren Pat Riley (Adrien Brody, Poker Face). De vrouwen van de serie zijn dan wel niet de hoofdpersonages, maar stuk voor stuk sterke personen. De echtgenote van Kareem Abdul-Jabbar, moeder (LisaGay Hamilton, House of Cards (2013)) en Cookie (Tamera Tomakili) de eerste vriendin en latere echtgenote van Magic Johnson en uiteraard de steunpilaren van eigenaar Jerry Buss, dochter Jeannie Buss (Hadley Robinson, Utopia (2020)) en manager Claire Rithman (Gaby Hoffmann, Transparent).

Winning Time: The Rise of the Lakers Dynasty
© HBO

En dan is er ook nog de moeder van de grote rivaal van Magic Johnson: Larry Bird (Sean Patrick Small, Similar Odds) van de recordkampioen, de Boston Celtics. Deze Larry Bird is in het hoofd van Magic Johnson gekropen en de vraag is wie van de twee exceptionele basketballers de psychologische strijd gaat winnen. Dit seizoen is er één aflevering waarin we Larry Bird beter leren kennen aan de hand van beelden van zijn jeugd, zijn ouders en de start van zijn carrière. Die aflevering getiteld The Second Coming is een mooi vervolg op de aflevering van het eerste seizoen, waarin de achtergrond van Magic Johnson werd geschetst.

© HBO

Ik geef dit seizoen een acht. De serie is met dit tweede seizoen nog steeds boeiende televisie, met een aantal sterke elementen die ook het eerste seizoen kenmerkten. Veel aandacht voor karakterontwikkeling, mooie sets en goede originele muziek. Het acteerwerk is sterk, ook van de onervaren acteurs. Maar de keuze voor slechts zeven afleveringen, minder humor en het toch wat onbevredigende einde betekent dat ik dit tweede seizoen minder hoog waardeer dan het eerste. De relatie tussen Jerry Buss en Magic Johnson blijft oppervlakkiger en Buss spreekt ons als kijker ook nauwelijks meer direct toe. HBO heeft helaas aangekondigd dat er geen derde seizoen komt en dat is voor mij een teleurstellend besluit. In de jaren 1985 en verder van de L.A. Lakers is er volgens mij nog genoeg stof voor een vervolg, maar dalende kijkcijfers en de schrijversstaking waren voor HBO reden genoeg om ermee te stoppen.

Over de auter, Helgoned

Helgoned
Een veertiger verslingerd aan goede televisieseries. Liefhebber van zowel klassieke als moderne series, van The Persuaders! en The Saint tot The Walking Dead, Person of Interest en The Americans. Voorheen schrijver voor het Britse cult TV magazine 'The Morning After' en sinds 2013 actief voor MijnSerie.
Bekijk profiel van Helgoned