6
Leoni Jansen geeft "Wolf Hall - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Leoni Jansen op 29 januari 2015.
0
0

Wolf Hall - Eerste aflevering

Jaren geleden heb ik het boek van Hilary Mantel gelezen waarop deze serie is gebaseerd en ik hou wel van kostuum drama’s. Ik ben dan ook met hoge verwachtingen begonnen aan de eerste aflevering van Wolf Hall. Te hoge verwachtingen ben ik bang, ik vond de eerste aflevering tegenvallen. Het boek is dik genoeg om een serie van te maken maar de eerste aflevering gaat wel erg traag en is vooral een aflevering om de hoofdrollen te introduceren, zo lijkt het.

Het verhaal is bekend: Wolf Hall speelt zich af in Engeland aan het einde van de zestiende eeuw. De huidige koning Henry VIII heeft nog geen troonopvolger en hij wil zijn huidige huwelijk verbreken en trouwen met Anne Boleyn. De Paus en vele adelen aan het Engelse hof zijn hier tegen. Kardinaal Wolseley krijgt hulp van zijn advocaat en rechterhand Thomas Cromwell om de oppositie op andere gedachten te brengen.

In de eerste aflevering stappen we in op het moment dat het verzoek door Rome is afgekeurd. De hele serie is gefilmd vanuit het oogpunt van Thomas Cromwell (Mark Rylance, The Other Boleyn Girl). Kardinaal Wolseley (Jonathan Pryce, Pirates of the Carribean) wordt verbannen en het is aan Cromwell om het op te lossen. We gaan ook terug in de tijd in deze eerste aflevering en krijgen onder andere een blik in het privé leven van Cromwell.

Anders dan bij bijvoorbeeld The Tudors is de hoofdrol hier niet voor koning Henry (Damian Lewis, Homeland). Het volgen van de figuur Thomas Cromwell is interessant vanuit een historisch oogpunt en maakt dat de serie wat minder ‘Amerikaans’ aandoet. Maar deze eerste aflevering nodigt mij niet uit tot het willen kijken van de volgende aflevering. Voor een film is dat prima, voor een serie is het cliffhanger en verslavingselement toch wel erg handig.

De acteurs zijn gewend films te maken en de acteerprestaties zijn van hoge kwaliteit. Dat is fijn! Al moet ik wel zeggen dat Damian Lewis als de koning met een nep brits accent van mij niet had gehoeven. Ik kan hem niet anders zien dan Brody uit Homeland en dat verstoord de Engelse sfeer van de serie. De plaatjes zijn mooi, de kostuums passend en al met al heeft de serie potentie. Hij komt niet op mijn ‘must see’ lijst maar wel op mijn ‘in de zomer als ik wat meer tijd heb’ lijst.
Volg Wolf Hall
Master of Phantoms
Master of Phantoms