6.5
Sam Blaauboer geeft "Wu Assassins - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Sam Blaauboer op 11 augustus 2020.
2
0

Wu Assassins - Seizoen 1

Het verhaal van Wu Assassins was niet een verhaal waarin ik gelijk was geïnteresseerd, integendeel. Ik heb de serie voor lange tijd geparkeerd en er niet meer naar omgekeken. Totdat ik weer eens een nieuwe serie wilde gaan kijken. Ik was niet opzoek naar een anime of animatieserie, iets waar ik normaliter wel een fan van ben, ook was ik niet op zoek naar een al bekendere serie. Ik was toe aan iets nieuws. Ik pakte mijn Netflixlijstje er weer eens bij en daar stond hij, Wu Assassins. Een nieuwe serie is gevonden, maar blijft de serie op mijn lijstje staan of wordt hij toch verwijderd?

We volgen in Wu Assassins de jonge Chinatown-chef, Kai Jin (Iko Uwais, The Raid). In het huidige San Francisco raakt Kai verstrikt tussen twee werelden. De wereld van de Chinese Triade en de wereld van de Wu Assassin. Nadat hij, dankzij de ‘Monk Piece’, naar een plek tussen tijd en ruimte wordt gestuurd, krijgt Kai met tegenzin de titel van de heroïsche Wu Assassin. Het is nu aan hem om met zijn verbeterde vechtsportkunsten de wereld te redden van de krachtige en gevaarlijke Wu Xing, maar ook om de betekenis te vinden van zijn nieuwe roeping.

Wu Assassins

Toen ik de eerste drie afleveringen had gezien, dacht ik wel te weten hoe de rest van de serie zou verlopen. Het was een goed verhaal dat wordt overschaduwd door middelmatig acteerwerk en ondermaatse special effects. Het verhaal deed mij veel denken aan Michael Dante DiMartino en Bryan Konietzko’s Avatar-serie. Ironisch genoeg doen de special effects mij juist denken aan de verschrikkelijke live-action remake van The Last Airbender die gemaakt is door M. Night Shyamalan. Zeker de manier waarop de Wu Xing krachten visueel worden gepresenteerd.

De serie wordt in mijn optiek nog erg gedragen door de perfect gechoreografeerde kungfu-gevechten en het interessante verhaal.

Het is tot aflevering zeven nog niet helemaal duidelijk wat ik nu van Wu Assassins vind. De serie wordt in mijn optiek nog erg gedragen door de perfect gechoreografeerde kungfu-gevechten en het interessante verhaal. Gelukkig weet Katheryn Winnick (Vikings), die toevallig ook Christine Gavin speelt in de serie, het verhaal weer goed op te krikken voor mij. Zij stond bij aflevering zeven zelf achter de camera en heeft de regie op zich genomen. Een goede keuze als je het mij vraagt. Winnick wist in Legacy (aflevering zeven) de personages wat menselijker te maken. Ze plaatste de personages even in de ‘echte’ wereld.

Over het algemeen kan Wu Assassins worden samengevat als een serie met veel potentie. Het script en het acteerwerk van sommige acteurs kunnen (of op sommige momenten, moeten) nog wat beter, maar de geweldige choreografie en het bredere verhaal zorgen ervoor dat de serie nog wel met plezier te kijken is. Het plezier gaat daarentegen wel langzaamaan weg wanneer er special effects in beeld komen, dan moet je even wegkijken.

Van mij krijgt Wu Assassins voor nu een 6,5. Ik hoop dat ik het volgende seizoen een 7 (of misschien zelfs hoger) mag geven.
Volg Wu Assassins
Paths Pt. 2