7
anonymous geeft "Wycliffe - Complete Serie" een 7.
Geschreven door anonymous op 1 januari 2017.
0
0

Wycliffe - Complete Serie

Vera Stanhope, DCI Banks, Thomas Lynley, Tony Hill, John Rebus, Jane Tennison, Jack Frost, Adam Dalgliesh: de lijst van mijn thrillercoryfeeën is lang en gaat ver terug in de tijd. In ieder geval tot halverwege de jaren zestig. Op die lijst mag Wycliff niet ontbreken. Charles Wycliffe, om precies te zijn. Maar die voornaam werd eigenlijk nooit genoemd. Altijd hoorde je ‘Wycliffe’, of ‘Detective Superintendent Wycliffe’. De serie werd voor het eerst door ITV Network uitgezonden op 7 augustus 1993 – dat was de pilot – en bouwde vervolgens tussen 24 juli 1994 en 5 juli 1998 aan een gestaag groeiende schare fans. Niet alleen in het Verenigd Koninkrijk, Wycliffe was populair tot ver buiten de Britse grenzen. Sinds kort is de complete serie als dvd-box beschikbaar en dat biedt een mooie gelegenheid tot een hernieuwde kennismaking met de ooit zo populaire speurneus.

Wycliffe (Jack Shepherd, All About George) is politiechef van een divisie die een groot deel van Cornwall als werkgebied heeft: de South West Constabulary. Cornwall is in de serie meer dan zomaar een filmlocatie. Je zou het een thema op zich kunnen noemen. Niet alleen vanwege de imposante natuur, die door prachtige camerawerk en gerichte montage volop de gelegenheid kreeg te schitteren, maar ook om de regio-problematiek in die jaren. Cornwall leeft dan van toerisme en visserij, maar met die laatste bedrijfstak gaat het niet meer zo goed en dat is te merken. Er is sprake van toenemende werkloosheid in de regio, met alle criminele gevolgen van dien.

Wycliffe
© ITV1
Wycliffe geeft leiding aan een team dat bestaat uit DI Doug Kersey (Jimmy Yuill, East Enders) en DI Lucy Lane (Helen Masters, Drop The Dead Donkey). Het zijn echte sidekicks, ze doen er feitelijk niet zo toe. Wycliffe is een tamelijk eigengereide man, die het liefst zijn eigen gang gaat. De belangrijkste opdracht van de andere twee detectives lijkt te zijn zo deskundig mogelijk te kijken, en dat kunnen ze erg goed. Overigens komt die deskundigheid waar het Doug Kersey betreft nog een keer serieus ter discussie te staan. Hij wordt in een van de latere seizoenen namelijk verantwoordelijk gehouden voor de dood van een gevangene en krijgt het dringend advies de carrièrestappen die hij in gedachten had nog eens te heroverwegen. Ook Wycliffe's integriteit komt een keer ter discussie te staan wanneer hij – ten onrechte – beschuldigd wordt van een serieuze misdaad. Zijn onschuld wordt pas op het allerlaatst aangetoond.

Aanvankelijk zijn de afleveringen recht-toe-recht-aan whodunnits waarin vooral het ouderwetse speurwerk centraal staat. Later worden ook meer interne politie-aangelegenheden in de verhalen ingeweven, zoals bezuinigingen en superieuren die meer met hun reputatie bezig lijken te zijn dan met het politiewerk zelf. In die ontwikkeling past ook de promotie van Lucy Lane. Aanvankelijk is zij daar maar wat blij mee. Het aanbod van een hogere rang lijkt immers een blijk van waardering voor haar speurderskwaliteiten. Dat verandert echter wanneer zij ontdekt enkel voor promotie te zijn aangedragen om het verplichte quotum van vrouwelijke leidinggevenden binnen het korps te halen.

De vraag met dit soort uitgaven, vele jaren nadat de laatste aflevering werd uitgezonden, is altijd in hoeverre zij de tand des tijds hebben doorstaan. Dat valt met ‘Wycliffe’ nog wel mee. Een hernieuwde kennismaking met Inspector Dalgliesh, enkele jaren geleden, pakte minder goed uit. De vertelsnelheid is in de loop van de jaren flink toegenomen en dat maakt het teruggaan in de tijd niet altijd een even spannende belevenis. Maar, zoals gezegd, de afleveringen van Wycliffe laten zich nog prima bekijken. Dat komt mede doordat de afleveringen nooit langer zijn dan een uur. Binnen dat tijdsbestek moet het verhaal worden opgezet en afgerond. Dat neemt niet weg dat de dvd-box ‘Wycliffe’ toch vooral een product is voor de echte fans. En die zijn er ongetwijfeld nog voldoende.
Volg Wycliffe
Land's End
Land's End