You're the Worst - Seizoen 1
9
Anonymous geeft You're the Worst - Seizoen 1 een 9.

You're the Worst - Seizoen 1

De CEO van FX Network, John Landgraf, zei het volgende: ‘at FX, we’d rather make something great for somebody, than something good for everybody’. Dat wil dus zeggen dat zij liever iets geweldigs maken voor iemand, dan iets goeds voor iedereen. Daar kan ik mij héél erg in vinden. Dit is een tijd waarin je wordt doodgegooid met alle veilige en standaard broadcastseries. Ik kijk naar jullie, NBC en (vooral) ABC en CBS! Dit is een tijd waarin iedereen vermoeiend hetzelfde blijft doen. FX is een van de weinige zenders die nog risico's neemt. Liever één You're the Worst of Fargo, dan negen van de tien series die weer deze herfst op ons los gelaten wordt. Negen van die tien series zijn, trouwens, over een half jaar gecanceld. Daar kun je vergif op in nemen. Maar, nu schakelen wij weer terug naar You're the Worst! You're the Worst zoekt de grenzen van het toelaatbare op een standaard kabelzender (in Amerika) op. Daarnaast benadert de serie het romantische-komedie genre anders. Dat levert, voor mij persoonlijk, heel veel kijkplezier op.

You're the Worst is een van de hoogtepunten van 2014, met speels gemak! De serie volgt de narcistische en onvolwassen Jimmy (Chris Geere, The Spa) en Gretchen (Aya Cash, Traffic Light). De twee zijn niet de beste personen om in je leven te hebben. Jimmy en Gretchen doen de titel van de serie eer aan. Zij zijn zelfdestructief. Zij zijn egoïstisch. En, zij zijn perfect voor elkaar. Deze twee personen zijn een ramp, maar samen werkt het. Zij rollen als het ware in een relatie na gezworen te hebben dat een relatie niks voor hen is. Dit tien afleveringen tellende eerste seizoen volgt hun avonturen. Hun vrienden Edgar (Desmin Borges, The Good Wife) en Lindsay (Kether Donohue, Pitch Perfect) komen eveneens ruim aan bod. Allen proberen zij wat te maken van hun leven. Een leven waar zij aan proberen te ontsnappen. Een leven dat van hen verwacht dat zij volwassen worden. Zij worden geacht te accepteren dat zij een leeftijd hebben bereikt om te denken aan de belangrijke dingen des levens.

Maker Stephen Falk zet zich op de kaart met You're the Worst. Vanaf de pilot is de wereld die hij neerzet bruisend. Falk slaagt erin om personages die eigenlijk verwerpelijk zijn sympathiek te maken. Dat is een enorme prestatie! Daarnaast slaagt Falk erin om clichés van het genre een frisse invulling te geven. Zodoende kijk je naar een genre dat je (wellicht) al honderden keren hebt gezien, zonder dat het vermoeiend of overbekend aanvoelt. Dat is het grootste struikelblok voor film en televisie. Innovatie is ver te zoeken. Het is moeilijk om het publiek te blijven verrassen. Daarom zeg ik in recensies vaak dat een serie die iets bekends doet, dat goed moet doen. You're the Worst is daar het perfecte voorbeeld van. De serie neemt je mee op het pad naar volwassenheid van haar personages. Zij mogen fouten maken, op hun bek gaan en dan gewoon weer dezelfde fouten maken. Wanneer is het tijd om volwassen te worden? Wie bepaalt wanneer je volwassen bent? Jimmy en Gretchen zijn (vooral in de eerste afleveringen) verre van sympathiek. Dat is zo boeiend aan You're the Worst. De serie is niet bang om de dieptepunten van haar personages te laten zien. En er is veel hilariteit te halen uit personages die eigenlijk gewoon vaak vervelend zijn.

De kijkcijfers voor dit eerste seizoen waren niet goed. Op basis daarvan kun je stellen dat You're the Worst geen tweede seizoen heeft verdiend. Maar op creatief vlak is dit een overwinning. De personages zijn gelaagd. Het schrijfwerk is uitstekend. Met een klein budget weet You're the Worst er beter uit te zien dan de meeste single camera komedies van de broadcastzenders. Falk mag tevens in zijn handen wrijven met deze cast. Geere, Cash en Donohue halen het maximale uit hun personages. Ik ben fan geworden van Kether Donohue. Reflecterend op mijn eigen ervaringen, en die van mijn vrienden, herken ik hun dilemma's erg terug. De angst om een sprong in het diepe te maken. Of de realisatie dat een nieuwe periode in je leven is aangebroken, waar er andere dingen van je verwacht worden. Het wordt hier op humoristische wijze belicht, maar You're the Worst zegt wel degelijk iets belangrijks over volwassenheid, relaties en andere volwassen thema's. Edgar is, bijvoorbeeld, een veteraan met posttraumatische stress. En Jimmy en Gretchen worstelen allebei met de acceptatie van hun ouders.

Daarnaast behoren de afleveringen Sunday Funday, Constant Horror and Bone Deep Dissatisfaction en Fist and Feet and Stuff makkelijk tot de beste afleveringen op televisie van dit jaar. Ongeacht genre! Wanneer de serie (rond de tweede à derde aflevering) Edgar en Lindsay er écht bij begint te betrekken, wordt You're the Worst fantastisch. Er zit een mooie context in You're the Worst. Het is duidelijk dat Falk er bovenop zat, want hier is over nagedacht. De vrees zat er bij velen al goed in dat You're the Worst gecanceld zou worden. Zo reëel diende je wel te zijn na zulke matige kijkcijfers. Maar, You're the Worst is vernieuwd! Tot het tweede seizoen start, is er dit geweldige eerste seizoen om in het collectieve geheugen te blijven hangen. In december kun je You're the Worst verwachten op de meeste top tien lijsten van 2014 van de toonaangevende televisiewebsites. Neem dat maar van mij aan. Daar steek ik mijn hand voor in het vuur! In mijn top drie staat de serie zeker! Ik geef dit alleen geen 9.5, omdat er nóg meer in zit. You're the Worst is echt top! Jimmy, Gretchen, Lindsay en Edgar: ik zie jullie gelukkig volgend jaar terug. Bedankt voor een van de hoogtepunten van dit jaar!

Over de auter, Anonymous