Zomer in Zeeland - Eerste aflevering
6
Liesbeth de Raaf geeft Zomer in Zeeland - Eerste aflevering een 6.

Zomer in Zeeland - Eerste aflevering

Zomer in Zeeland is een nieuwe Nederlandse serie over Sjors Mulder (Daniel Boissevain, Vlucht HS13), die na de dood van zijn vrouw het rigoureuze besluit maakt om met zijn twee kinderen Fenna (Pip Pellens, Goede Tijden, Slechte Tijden) en Jurgen (Tonko Bossen, Spangas) van Amsterdam naar Zeeland te verhuizen. Ze verhuizen daarbij niet naar zomaar een plek in Zeeland, maar naar het fictieve Lekzand; een dood gat zoals Sjors het zelf noemt. Het wordt al snel duidelijk dat hij niet de beste is in het maken van grote besluiten, zijn overleden vrouw was daar veel beter in. Zijn dochter herinnert hem hier regelmatig aan en zij is dan ook faliekant tegen het besluit om hun vertrouwde buurtje in Amsterdam achter te laten. Doordat ik de trailer op tv zag, kreeg ik zin om de serie te bekijken. Niet zozeer het verhaal sprak me aan, meer de acteurs die er in mee zouden spelen.

Zomer in Zeeland begint meteen met een probleem wanneer Sjors met zijn kinderen in de auto Lekzand in probeert te rijden. Het verloren gevoel van een verhuizing uit de hel wordt goed neergezet, vooral Fenna is heel erg overtuigend. Het grote contrast tussen Amsterdam en Zeeland komt goed over, iets dat knap is gedaan aangezien een groot deel van de serie in Noord-Holland opgenomen is. De informatie die we krijgen over de moeder is nog maar schaars, waaraan ze is overleden is mij nog niet duidelijk. Wel is duidelijk dat de moeder altijd alles goed deed, de juiste keuzes maakte en altijd wist wat ze moest doen en zeggen. De moeder is daarin het tegenovergestelde van Sjors, die plompverloren het hele gezin hals over kop naar een rustig dorpje in Zeeland laat verhuizen en tot overmaat van ramp daar ook nog een huis heeft gekocht zonder het eerst te bekijken.

Zomer in Zeeland
© SBS 6

Dat het leven in een dorp heel anders kan zijn dan het leven in een stad geeft Zomer in Zeeland goed weer, met name het geaccepteerd worden in een dorp. Sommige dorpsbewoners worden helaas een beetje afgeschilderd alsof ze een verstandelijke beperking hebben en het is te hopen dat dit gedurende de serie vordert minder wordt. De grote aanpassing maakt de keuze van de vader des te erger, waarbij ik in de serie enorm meeleef met de kinderen. Het is duidelijk dat hij totaal niet heeft nagedacht over zijn keuze en ook geen moment zijn kinderen daarin betrokken heeft. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zijn band met zijn kinderen in eerste instantie slecht is.

Aangezien dit de eerste aflevering was, kan de serie nog het voordeel van de twijfel krijgen, mijn motivatie om verder te kijken is echter niet groot. Het zijn de acteurs die deze serie tot een succes kunnen maken. Nou vind ik het een voordeel bij Nederlandse serie´s dat je regelmatig dezelfde bekende gezichten terug ziet komen. Een nadeel daaraan is echter dat je iets te goed weet dat degene die voor tieners door moeten gaan, in realiteit al in de twintig zijn. Van de volgende afleveringen, en eventueel seizoenen, verwacht ik dat de rollen zullen groeien en het gezin hun plekje in het dorp steeds beter weet te vinden.

Over de auter, Liesbeth de Raaf

Liesbeth de Raaf
De keuze om een recensent bij MijnSerie te worden, was snel gemaakt voor Liesbeth. Ze heeft namelijk altijd van series kijken en schrijven gehouden. De voorkeuren van Liesbeth gaan voornamelijk uit naar horror en fantasie, maar ook andere categorieën gaat ze niet uit de weg.
Bekijk profiel van Liesbeth de Raaf