Ahsoka - Seizoen 1
7.5
Thomas ten Veldhuijs geeft Ahsoka - Seizoen 1 een 7.5.

Ahsoka - Seizoen 1

Ahsoka is een goede nieuwe toevoeging aan de Star Wars verhaallijn zonder dat er te veel wordt geleund op The Mandalorian. In de sciencefictionserie zit veel actie met voldoende vernieuwing.
Net als met Marvel het geval is, blijft Disney bij Star Wars inzetten op het creëren van een aan elkaar verbonden wereld die (onder andere) door middel van films en series wordt ingevuld. Daar zitten succesverhalen tussen zoals Andor en The Mandalorian maar ook teleurstellingen zoals The Book of Boba Fett. Ahsoka zou ik eerder onder de succesverhalen scharen.

Ahsoka
© Disney+

Ahsoka gaat in de kern over Ahsoka Tano (Rosario Dawson: Luke Cage), de voormalig leerling van Anakin Skywalker, die redenen heeft om aan te nemen dat een admiraal van het gevallen Galactic Empire, oftewel het Galactische Keizerrijk, van plan is om weer toe te slaan. Uiteraard wil niemand dit van haar aannemen en sluiten er een aantal mensen aan bij het steunen van haar onderzoek. Eén daarvan is de voormalig leerling van Ahsoka, Sabine Wren (Natasha Liu Bordizzo: The Society) een Mandalorian.

De serie bestaat uit acht afleveringen die ieder een duur hebben van tussen de 35 en 55 minuten. Ahsoka bouwt voornamelijk verder op de gebeurtenissen (en personages) van Star Wars: The Clone Wars en Star Wars Rebels. Zonder het kijken daarvan is Ahsoka ook goed te volgen, maar het zou wel een goede basis bieden en zorgen voor meer binding met de personages. En daarnaast gaat Ahsoka direct daarop verder qua verhaal. Zelf heb ik niet de eerder genoemde series gezien, dus voor mij was veel nieuw en werden er naar mijn idee ook veel (ver)nieuwe(nde) elementen geïntroduceerd.

Ahsoka zou ik eerder onder de succesverhalen scharen.

Maar uiteraard voelt Ahsoka ook vertrouwd aan. Zoals met alle Star Wars producties het geval is, zijn ook bij Ahsoka de special effects van uitzonderlijke kwaliteit, bevat het veel actie en uiteraard veel verwijzingen naar de andere Star Wars films en series. Daarnaast waren er erg veel lightsaber gevechten (iets waar je mij niet over hoort klagen). En een aantal bekende gezichten passeren de revue. Het sluit daarmee goed aan bij hetgeen er al bestaat.

Ook komen er een aantal Sith voorbij, maar net in een ander jasje. Er zijn sinds de val van het Galactische Keizerrijk niet meer duidelijke Jedi en Sith zoals die er voorheen waren. Deze Sith worden als huurlingen ingezet en hebben een meer individuele ideologie. Eén van de weinige overeenkomsten met de klassieke Sith is de kenmerkende rode lightsaber. En ook de Jedi zijn niet meer de traditionele Jedi en Ahsoka Tano is daar een goed voorbeeld van.

Er worden veel interessante nieuwe elementen geïntroduceerd en ook de basis gelegd voor een potentiële grootse ontknoping. Of er een tweede seizoen komt, is nog niet zeker. Maar hoe dan ook zullen de gebeurtenissen invloed hebben op de overige Star Wars producties die zich afspelen rond dezelfde tijd van The Mandalorian.

Al met al is het eerste seizoen van Ahsoka een solide productie. Het heeft alles wat je van een Star Wars productie wil hebben, maar biedt ook nog vernieuwing. Lightsaber gevechten in overvloed, herkenbare gezichten en een goede cast. Weinig op aan te merken. Ik ben erg benieuwd wat er nog allemaal komen gaat!

Op basis van het bovenstaande geef ik het eerste seizoen van Ahsoka een welverdiende 7,5.

Over de auteur, Thomas ten Veldhuijs

Thomas ten Veldhuijs
Thomas ten Veldhuijs is al sinds zijn jeugd erg geïnteresseerd in films, televisie(series) en nieuwe media. Als gevolg van deze interesse heeft hij ook aan de Universiteit Utrecht de bachelor Theater-, Film- en Televisiewetenschappen afgerond. Deze interesse heeft hij vervolgens weten te combineren met een rechtenstudie in de vorm van een master die een grote focus heeft op verschillende vormen van media. Doordat de afgelopen jaren (televisie)series in kwaliteit er erg op vooruit zijn gegaan en steeds filmischer zijn geworden, zijn series tegenwoordig de favoriete vorm van entertainment voor Thomas. De passie die Thomas heeft voor media wil hij graag met anderen delen. Hij wil graag mensen enthousiasmeren om bepaalde series te gaan volgen, maar hij kijkt er ook zeker met een kritische blik naar. Hij heeft een zeer brede interesse en zal zich derhalve niet beperken tot bepaalde genres.
Bekijk profiel van Thomas ten Veldhuijs