Anoniem - Seizoen 1
9
Peter Rotthier geeft Anoniem - Seizoen 1 een 9.

Anoniem - Seizoen 1

Een brave huisvader gaat in de strijd aan met een drugsfamilie en kruipt hiervoor in de huid van superheld Anoniem.
Geschiedenisleraar Jurre Jansen (Jeroen Spitzenberger, Oogappels), zijn vrouw Sarah (Anniek Pheifer, Westenwind), die haar kost verdiend als openbaar aanklager en hun kinderen Ella (Mies van Rooijen, Penoza) en Boet (Sil van der Zwan) vormen samen een doordeweeks gezin. Met twee pubers in huis is het koppel ook al in de staat van gewoontedieren terecht gekomen. Hun leven lijkt een beetje saai te worden en zowel Jurre als Sarah hebben een adrenaline-boost nodig in hun leven.

Of de boost die ze in Anoniem krijgen voldoende is om opnieuw het geluk samen te vinden, is natuurlijk een andere vraag. Terwijl Sarah zich op haar werk stort en een avontuurtje beleefd met een collega, betrapt Jurre zijn zoon onder invloed. Hij ontdekt dat er op de school waar hij lesgeeft gedeald wordt. Dan heeft Jurre een onverwachte ontmoeting tijdens een avondwandeling waar hij in de bres springt voor een dame die aangerand wordt. Wanneer de dame later op sociale media haar anonieme redder een held noemt, besluit Jurre om het heft zelf in handen te nemen en het drugprobleem bij de school zelf aan te pakken.

Vermomd gaat hij op pad en bezorgt de dealers een pak slaag dat ze nooit meer zullen vergeten. Wat Jurre echter niet beseft is dat de dealers die hij aanpakt voor een grote drugfamilie werken en dat zijn lieftallige vrouw Sarah er alles aan probeert te doen om de familiehoofden van deze maffiaclan in de cel te krijgen. Langzaam maar zeker raakt de hele familie Jansen verstrikt in een bijna ondoordringbaar web van misdaad waarbij zijzelf en hun omgeving geregeld in levensgevaar komen te zitten. De acties van Jurre krijgen ook navolging en uiteindelijk zal het tot een confrontatie komen tussen de maffiafamilie en de familie Jansen en hun vrienden.

Anoniem
© BNNVARA

De voorbije jaren mogen we niet echt klagen als het over Nederlandse of Vlaamse series gaat. Er zijn enkele vaste waarden die elk jaar weer de nodige aandacht krijgen. Nieuwe series hebben het dan ook niet altijd makkelijk om zich op de kaart te zetten. Zeker niet als ze op het tijdstip van een van die coryfeeën geprogrammeerd worden. Zelf heb ik geen idee van kijkcijfers in Nederland maar van wat ik links en recht kon opvangen, blijkt Anoniem toch de nodige aanhang gevonden te hebben. Terecht ook, want Anoniem is veruit één van de beste Nederlandse series van de voorbije tien jaar.

De serie heeft alles wat een goede thriller nodig heeft. Spanning, intriges, romantiek, vechtpartijen en nog heel wat meer zorgen voor een aangenaam kijkstuk met een hoge amusementswaarde. Voeg daarbij nog zeer goed uitgekiende filmmuziek en topacteurs die de personages gestalte geven en je mag als maker van zo'n serie best tevreden zijn. Of Jurre en zijn familie een anonieme dood zullen sterven, blijft voorlopig een vraagteken. Afgaand op het einde van het eerste seizoen behoort een terugkeer van de anonieme held zeker tot de mogelijkheden.

Over de auter, Peter Rotthier

Peter Rotthier
Peter Rotthier is begin jaren negentig in de muziekjournalistiek gerold. Bijna twintig jaar lang was hij hoofdredacteur van een Vlaams rock/metal tijdschrift dat naast muziek ook oog had voor randverschijnselen als games, films, series en strips. In de meer dan vijftig jaar dat hij al op deze aardbol loopt heeft hij al heel wat series de revue zien passeren. Alle genres kunnen zijn interesse wekken en krijgen enkele afleveringen om zich te bewijzen. Zijn favorieten van de voorbije jaren waren onder andere Braquo, Black Sails, Games Of Thrones, The Leftovers, Mafiosa, The Brink en Hell On Wheels, om er maar een paar te noemen.
Bekijk profiel van Peter Rotthier