Deutschland 83 - Seizoen 1 (DVD)
8.5
Peter Rotthier geeft Deutschland 83 - Seizoen 1 (DVD) een 8.5.

Deutschland 83 - Seizoen 1 (DVD)

Deutschland 83 (DVD)
Een van de interessantste reeksen die ik het voorbije jaar gezien heb, is vast en zeker Deutschland ’83. Het verhaal van de Oost Duitse grenswachter, Martin Rauch (Jonas Ney – 4 Gegen Z), die tegen wil en dank naar het Westen wordt gestuurd om te gaan spioneren voor de geheime dienst in volle wapenwedloop, levert naast een spannend verhaal ook heel wat geschiedkundige achtergrond op van het politieke establishment gedurende de jaren tachtig wanneer de koude oorlog zijn hoogtepunt beleeft.

Voor mijn bevindingen over de reeks in zijn geheel verwijs ik graag naar de Review van deze achtdelige Duitse reeks. In dit artikel concentreren we ons op de extra’s die het dvd relaas van de serie ons aanbiedt.

Die extra’s zijn niet direct hoogvliegers te noemen. Naast een korte Making Of, kan je kennis maken met de acteurs en de makers van de show. Voor fanaten die alles willen weten van de acteurs en actrices die in hun favoriete reeks meespelen, een leuk extraatje, want zoveel Duitse reeksen komen er in onze contreien niet voorbij en de meeste mensen die meespelen in Deutschland ’83 zijn bij ons dan ook zo goed als onbekend.

Wat wel een serieuze meerwaarde betekent, is het Panel gesprek in het Goethe Institut waar dieper ingegaan wordt op de achtergrond van de reeks. Wat is waar en waar wordt er een loopje genomen met de geschiedenis? In de Goethe Institut Discussion kom je het allemaal te weten.

Ondertussen weten we dat er een vervolg komt onder de titel Deutschland ’86 waarin Martin opnieuw naar West-Duitsland zal trekken. Indien seizoen 2 even succesvol is, zal de reeks afgesloten worden met een derde seizoen, dat gesitueerd zal worden in 1989 bij de val van de Berlijnse Muur.

Over de auter, Peter Rotthier

Peter Rotthier
Peter Rotthier is begin jaren negentig in de muziekjournalistiek gerold. Bijna twintig jaar lang was hij hoofdredacteur van een Vlaams rock/metal tijdschrift dat naast muziek ook oog had voor randverschijnselen als games, films, series en strips. In de meer dan vijftig jaar dat hij al op deze aardbol loopt heeft hij al heel wat series de revue zien passeren. Alle genres kunnen zijn interesse wekken en krijgen enkele afleveringen om zich te bewijzen. Zijn favorieten van de voorbije jaren waren onder andere Braquo, Black Sails, Games Of Thrones, The Leftovers, Mafiosa, The Brink en Hell On Wheels, om er maar een paar te noemen.
Bekijk profiel van Peter Rotthier