El caso Asunta - Seizoen 1
8
Wichita van Rijkom geeft El caso Asunta - Seizoen 1 een 8.

El caso Asunta - Seizoen 1

Wanneer in 2013 de twaalf jarige Asunta dood wordt gevonden zijn al snel haar ouders de eerste verdachten. Maar wat voor reden zouden zij kunnen hebben om hun eigen dochter te doden?
Op 21 september 2013 wordt de twaalfjarige Asunta (Iris Wu) als vermist opgegeven door haar ouders in hun woonplaats in Spanje. Ze is op dat moment al enkele uren niet meer gezien. Later die nacht wordt op een stille landweg, net buiten de stad, een lichaam gevonden. Het blijkt het lijk van Asunta te zijn. Dit klinkt als het begin van een mysterieuze serie en dat is het ook. Helaas is dit verhaal echter niet fictief maar gebaseerd op echte feiten en betreft de serie El caso Asunta een (gedramatiseerde) reconstructie van wat er met dit tienermeisje is gebeurd.

De serie komt wat traag op gang maar wordt uiteindelijk toch zeer meeslepend.

Asunta komt oorspronkelijk uit China en werd als baby geadopteerd door het Spaanse koppel Rosario (Candela Peña, Hierro) en Alfonso (Tristán Ulloa, Berlin). Jarenlang vormen zij een warm gezin en lijkt Asunta een perfect leven te hebben. In de maanden voor haar dood komt hier echter verandering in. Haar ouders liggen in scheiding en met de gezondheid van haarzelf en haar moeder gaat het ook niet goed. Toch is iedereen in shock als Asunta vermist raakt. Wie wil een onschuldig meisje van twaalf jaar kwaad doen?

El caso Asunta, ook wel bekend als The Asunta Case, telt zes afleveringen welke in april 2024 op Netflix verschenen. De miniserie vertelt het verhaal van de zaak en geeft ons een kijkje in de privélevens van de ouders van Asunta. De serie komt wat traag op gang maar wordt uiteindelijk toch zeer meeslepend. Gedurende het onderzoek vordert komen er steeds meer vragen tevoorschijn. En hoewel de serie afsluit met een duidelijk einde, namelijk hoe alles in het echte leven is afgelopen, is het aan de kijker om uiteindelijk te bepalen wie waarover de waarheid sprak.

Op 24 september 2013 wordt de moeder van Asunta gearresteerd voor haar betrokkenheid bij de verdwijning en moord op haar dochter. Niet veel later wordt Alfonso eveneens gearresteerd op dezelfde verdenkingen. De ouders lijken kapot van verdriet maar maken vanaf de start al aparte keuzes omtrent de vermissing van Asunta. Kan het echt zijn dat zij er meer mee te maken hebben of worden zij tijdens hun rouwproces ook nog eens onschuldig verdacht van een onvoorstelbare misdaad?

El caso Asunta

Malvar (Javier Gutiérrez, Estoy Vivo), de hoofdonderzoeker in de zaak, lijkt het te hebben gemunt op Rosario en Alfonso. Met een tunnelvisie verzamelt hij bewijsmateriaal tegen hen terwijl politieagenten Ríos (Carlos Blanco, La Unidad) en Cruces (María León, Besos al aire) zo hun twijfels hebben bij hun schuld. Zij volgen ook nog andere aanwijzingen en komen zo een interessante verdachte op het spoor die zelfs met fysiek bewijs aan Asunta gelinkt kan worden. Maar hoe kent hij dit meisje en waarom zou hij haar iets willen aandoen?

Onbelangrijke verhaallijnen leiden een beetje af van waar het echt om draait.

Onbelangrijke verhaallijnen leiden een beetje af van waar het echt om draait. Het vruchtbaarheidstraject van één van de agenten en lastige thuissituatie van een ander voegen niks toe en hebben geen invloed op het verdere verloop van alles. Persoonlijk had ik liever gezien dat die tijd naar nog meer achtergrondinformatie over Asunta en haar leven was gegaan. Toch snap ik wel dat er voor is gekozen dit niet te doen. Door de manier van vertellen blijft het echt bij feiten rondom de zaak en ligt de focus verder meer op de ouders en andere verdachten. Asunta is het slachtoffer maar haar leven wordt niet op een sensatie-achtige manier gebruikt om dit verhaal meer dramatiek te geven. Ze wordt met respect behandeld.

Zoals de titel al doet vermoeden is de gehele serie Spaanstalig. De acteurs ken ik om deze reden niet, maar kwamen erg overtuigend over. De ouders wekken niet heel veel medeleven op met hun gedrag en acties, maar juist dat past bij hun daadwerkelijke handelen tijdens deze zaak. De invloed van de media op een proces komt eveneens duidelijk naar voren. Deze zaak kreeg immers destijds de nodige aandacht van journalisten in Spanje wat niet alleen zwaar was voor alle betrokkenen maar het onderzoek soms ook in de weg zat. Ik vond El caso Asunta een indrukwekkende miniserie die ik met veel interesse heb gevolgd. Het verhaal op zichzelf is al goed genoeg voor een serie en het feit dat het gebaseerd is op een echte zaak maakt de serie alleen maar beter.

El caso Asunta

Over de auter, Wichita van Rijkom

Wichita van Rijkom
Wichita, geboren in 1991, is een groot dierenliefhebber, die daarnaast ook erg houdt van schrijven en tv-series kijken. Ze is ondanks haar leeftijd helaas alweer ruim vijftien jaar arbeidsongeschikt en vindt daardoor veel afleiding en plezier in het kijken naar tv programma’s. Een perfecte combinatie als het aankomt op het recenseren voor MijnSerie. In het verleden heeft zij al eens meegeschreven aan een boek over een van haar ziektes en sinds begin 2013 schrijft zij recensies voor deze site. Door het vele reizen in haar jeugd en de internationale contacten die zij haar hele leven lang al heeft is Engels altijd als een tweede taal voor haar geweest. Om die reden schrijft zij af en toe niet alleen in het Nederlands maar ook in het Engels recensies voor MijnSerie.
Bekijk profiel van Wichita van Rijkom