Succes kent vele vaders, maar over het algemeen gaat er achter elk briljant idee maar één poppetje schuil. Dankzij Alexander Graham Bell kunnen we een pizza voor laten rijden als de goesting om te koken ons even in de steek laat, Thomas Edison liet ons het licht zien en door het uitvoerige werk van Pablo Escobar hebben we nu lekkere meezingers als: Tears Dry On Their Own, Saturday Night en natuurlijk I Wanna Dance With Somebody. Althans, zijn uitvinding lijkt de perfecte brandstof te zijn voor het uitspugen van dit soort hits en catchy evergreens. Zo bekeken was die Pablo Escobar indirect eigenlijk nog een grotere hitmachine dan Sjon Joebenk. Die prestatie verdient een eigen biografie en Netflix is op haar beurt dan weer niet te beroerd om in die behoefte te voorzien.
Terwijl de laatste verstokte hippies achterin hun doorgeroeste Volkswagen T1 nog maar eens een flinke hijs van hun joint namen en hier en daar een verwarde scholier tijdens art class stiekem de lijm vol over z’n longen probeerde te nemen, werkte Pablo Escobar eind jaren ’70 in Colombia aan een goedje waar je pas écht lekker van uit je stekker gaat. Weldra zou heel artistiek en achtergesteld Amerika voor het verdoven van de zintuigen even de neus in een strakke lijn over een spiegel trekken. Een liggende spiegel welteverstaan, anders zou het er nogal vreemd uit zien allemaal. Om nog maar te zwijgen van de rommel die het zou geven. De cocaïne van Escobar en zijn Medellínkartel overspoelt de Amerikaanse staten en gedurende de 80’s wordt er door menigeen meer poeder dan frisse lucht over de longen genomen. Als de zoveelste junk er weer met de autoradio van een onschuldige burger vandoor gaat, is Amerika er wel een beetje klaar mee. Ze sturen DEA-agent Steve Murphy richting Zuid-Amerika om daar met de plaatselijke autoriteiten orde op zaken te stellen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want los van dikke rollen geld en wat vergeten pepermuntjes, heeft Escobar ook zo’n beetje het hele justitiële apparaat in z’n broekzak. Lastig allemaal. Voor Murphy & co. dan, want Pablo zelf is natuurlijk dik tevreden met de gang van zaken.
Over Breaking Bad schreef ik ooit al eens dat het net zo verslavend was als de crack die Pinkman en White in hun uitgewoonde mobile home stonden te kokkerellen, dus die zin kan ik niet nog een keer gebruiken. Jammer, want het zou de Narcos lading wel lekker dekken. Aflevering één was geweldig, twee, drie en vier sleepte een beetje, maar vanaf vijf was er geen houden meer aan. Seizoen één schoof sneller naar binnen dan een lamsshoarmaschotel na een avondje stappen. Lekker om weer eens naar een serie te kijken waarin je de cast niet al in honderd andere produkties hebt gezien. Los van die Puerto Ricaanse dude die overal in zit, maar waar je de naam nooit van weet (Luis Guzman), is het een smoelenboek vol nieuwe gezichten.Voor mij althans. Wagner Moura is als Pablo Escobar overtuigend en wordt zo nu en dan bijgestaan door oude archiefbeelden van de meester zelf. Dit verhoogt het gevoel dat je naar waarheidsgetrouwe geschiedvertelling zit te kijken, terwijl de boel natuurlijk regelmatig wordt overgoten met de nodige salsa sensational (dat is Spaans voor sensatiesaus). Colombia als decor is weer eens wat anders dan de verregende straten van New York of de candy color setting van L.A. en dit levert een stortvloed aan mooie beelden op. En ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben gek op mooie beelden. Mooie beelden smaken naar meer, dus het is maar goed dat Netflix al heeft aangekondigd dat we volgend jaar onze borst nat kunnen maken voor Narcos ronde 2. Cómo impresionante es eso?!
Het is inderdaad een zeer leuke serie als je van het genre houdt. Alhoewel het basisgegeven op waargebeurde feiten berust wordt het verhaal echter niet helemaal correct weergegeven en heeft men een aantal zaken aangepast om één en ander vlotter te doen lijken dan het eigenlijk werkelijk ging. Ik beschouw deze serie dan ook als een geromantiseerde, vergeef mij de uitdrukking, versie van de Colombiaanse serie "Pablo Escobar: El Patron del Mal" die in de originele versie 113 afleveringen telde of 74 in de internationale versie zoals ze op Netflix USA te zien is. Uitgebreider en veel gedetailleerder dan Narcos, en daarom ook iets trager om naar te kijken maar minstens even goed, zoniet beter. Het valt evenwel op dat men met een veel kleiner budget gewerkt heeft dan voor Narcos het geval was maar het veelvuldig gebruik van authentieke beelden en een hoofdrolspeler (Andres Parra) die eerlijk gezegd de Pablo Escobar uit Narcos doet verbleken maken alles goed. Het verhaal in El Patron del Mal wordt meer verteld vanuit het standpunt van Pablo Escobar en laat je ook beter zien wat voor een paranoïde sociopaat hij wel was.
Ook het tweede seizoen is best wel de moeite waard al blijf ik bij mijn oordeel dat een Andres Parra, de loensende, valse Pablo uit de Colombiaanse serie "Pablo Escobar: El Patron del Mal" deze serie naar een nog hoger niveau had kunnen tillen, want Wagner Moura vind ik toch een stuk minder overtuigend in dezelfde rol.
En ja, wat de correcte weergave van het hele verhaal betreft; Netflix geeft zelf aan bij het begin van iedere aflevering dat een deel fictie is om het verhaal te dramatiseren, dus echt daarover klagen kunnen we eigenlijk ook niet doen.
En nu afwachten met wie en hoe Netflix deze reeks zal verder zetten want het was, vanwege het grote succes, al zo goed als zeker dat men niet zou stoppen na de dood van Pablo Escobar. In Mexico zal men alvast wel wat inspiratie kunnen op doen maar men kan het verhaal ook gewoon verder zetten in Colombia met het Cali kartel of terug in de tijd gaan tot ver voor de periode van Escobar. Keuzes genoeg dus.
Superserie! Was na 5 minuten al verkocht. Gedetailleerde en op waarheid beruste serie over de opkomst van de allergrootste cocaïnedealer ter wereld....
Na de finale van Seizoen twee waarbij Pablo Escobar het leven liet, dacht ik, hoe nu verder met seizoen drie? Gelukkig heeft Columbia een rijke historie van drugskartels, en een logisch vervolg was om een nieuwe seizoen te baseren op het Cali-kartel, die mede verantwoordelijk waren voor het te pakken krijgen van Pablo. Ook dit derde seizoen kon mij weer ontzettend boeien, waarin het gehele corrupte land in die tijd naar voren kwam, de hoge bobo's van landen als de VS dit wisten, en zo het kat-en-muis-spel in de hand werken. Waarin de echte moraalridders en strijders toch koste wat kost gerechtigheid willen, en daarvoor het leven van hun en vele anderen om hen heen in gevaar brengen. De complotten, omkopingen, en door geld gekocht macht van het Cali-kartel hebben dit seizoen ook weer tot een genot gemaakt om naar te kijken! Realistisch neergezet, met hier en daar wel behoorlijk heftige scenes.
wow, heb deze serie verslonden. in 3 avonden hele seizoen bekeken. Doe normaal wel wat langer over een seizoen. Weer heel wat geleerd over de grootste drugsdealer ooit en dat op mee slepende wijze verfilmd Dit is echt een aanrader!
Terwijl de laatste verstokte hippies achterin hun doorgeroeste Volkswagen T1 nog maar eens een flinke hijs van hun joint namen en hier en daar een verwarde scholier tijdens art class stiekem de lijm vol over z’n longen probeerde te nemen, werkte Pablo Escobar eind jaren ’70 in Colombia aan een goedje waar je pas écht lekker van uit je stekker gaat. Weldra zou heel artistiek en achtergesteld Amerika voor het verdoven van de zintuigen even de neus in een strakke lijn over een spiegel trekken. Een liggende spiegel welteverstaan, anders zou het er nogal vreemd uit zien allemaal. Om nog maar te zwijgen van de rommel die het zou geven. De cocaïne van Escobar en zijn Medellínkartel overspoelt de Amerikaanse staten en gedurende de 80’s wordt er door menigeen meer poeder dan frisse lucht over de longen genomen. Als de zoveelste junk er weer met de autoradio van een onschuldige burger vandoor gaat, is Amerika er wel een beetje klaar mee. Ze sturen DEA-agent Steve Murphy richting Zuid-Amerika om daar met de plaatselijke autoriteiten orde op zaken te stellen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want los van dikke rollen geld en wat vergeten pepermuntjes, heeft Escobar ook zo’n beetje het hele justitiële apparaat in z’n broekzak. Lastig allemaal. Voor Murphy & co. dan, want Pablo zelf is natuurlijk dik tevreden met de gang van zaken.
Over Breaking Bad schreef ik ooit al eens dat het net zo verslavend was als de crack die Pinkman en White in hun uitgewoonde mobile home stonden te kokkerellen, dus die zin kan ik niet nog een keer gebruiken. Jammer, want het zou de Narcos lading wel lekker dekken. Aflevering één was geweldig, twee, drie en vier sleepte een beetje, maar vanaf vijf was er geen houden meer aan. Seizoen één schoof sneller naar binnen dan een lamsshoarmaschotel na een avondje stappen. Lekker om weer eens naar een serie te kijken waarin je de cast niet al in honderd andere produkties hebt gezien. Los van die Puerto Ricaanse dude die overal in zit, maar waar je de naam nooit van weet (Luis Guzman), is het een smoelenboek vol nieuwe gezichten.Voor mij althans. Wagner Moura is als Pablo Escobar overtuigend en wordt zo nu en dan bijgestaan door oude archiefbeelden van de meester zelf. Dit verhoogt het gevoel dat je naar waarheidsgetrouwe geschiedvertelling zit te kijken, terwijl de boel natuurlijk regelmatig wordt overgoten met de nodige salsa sensational (dat is Spaans voor sensatiesaus). Colombia als decor is weer eens wat anders dan de verregende straten van New York of de candy color setting van L.A. en dit levert een stortvloed aan mooie beelden op. En ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben gek op mooie beelden. Mooie beelden smaken naar meer, dus het is maar goed dat Netflix al heeft aangekondigd dat we volgend jaar onze borst nat kunnen maken voor Narcos ronde 2. Cómo impresionante es eso?!
Alhoewel het basisgegeven op waargebeurde feiten berust wordt het verhaal echter niet helemaal correct weergegeven en heeft men een aantal zaken aangepast om één en ander vlotter te doen lijken dan het eigenlijk werkelijk ging.
Ik beschouw deze serie dan ook als een geromantiseerde, vergeef mij de uitdrukking, versie van de Colombiaanse serie "Pablo Escobar: El Patron del Mal" die in de originele versie 113 afleveringen telde of 74 in de internationale versie zoals ze op Netflix USA te zien is.
Uitgebreider en veel gedetailleerder dan Narcos, en daarom ook iets trager om naar te kijken maar minstens even goed, zoniet beter.
Het valt evenwel op dat men met een veel kleiner budget gewerkt heeft dan voor Narcos het geval was maar het veelvuldig gebruik van authentieke beelden en een hoofdrolspeler (Andres Parra) die eerlijk gezegd de Pablo Escobar uit Narcos doet verbleken maken alles goed.
Het verhaal in El Patron del Mal wordt meer verteld vanuit het standpunt van Pablo Escobar en laat je ook beter zien wat voor een paranoïde sociopaat hij wel was.