The Boys - Seizoen 4
8.5
Thomas ten Veldhuijs geeft The Boys - Seizoen 4 een 8.5.

The Boys - Seizoen 4

Grof, harde actie en onvoorspelbaar zoals altijd bij The Boys. Iets minder pakkend dan vorige seizoenen, maar nog steeds puur genieten.
Het vierde seizoen van The Boys was voor een groot deel zoals je gewend bent. Veel actie, onverwachte gebeurtenissen, ontzettend grof, veel humor maar ook met voldoende emotie. Wel had dit seizoen voor mijn gevoel een minder rond verhaal en was het voor een groot deel een opbouw naar de grote climax. Die climax is er nog niet in dit seizoen, maar zal in het vijfde seizoen plaatsvinden, wat het laatste seizoen zal zijn in de verhaallijn van The Boys. Dit seizoen bestaat uit acht afleveringen die ieder een duur hadden tussen de 59 en 68 minuten.

The Boys
© Prime Video

The Boys gaat over een wereld met superhelden. Deze superhelden zijn niet evolutionair ontstaan, maar doordat een grote commerciële organisatie Vought is gaan experimenteren op (voornamelijk) kinderen. Vought zal de (meest populaire) superhelden op alle manieren proberen uit te buiten en daaraan proberen te verdienen. Normaal vechten superhelden tegen de misdaad of tegen schurken (met krachten), maar in deze wereld gebeurt dat praktisch alleen maar in de films en series die Vought maakt over de superhelden. Die zijn ook volledig geënsceneerd. Dat zorgt vervolgens wel weer voor een groot deel van de humor aangezien je ook de opnames van films ziet en de bijbehorende trailers. Dit soort elementen zorgen ervoor dat het een unieke serie is die niet binnen de standaard stripboekformule past.

Dit seizoen gaat voornamelijk over de tweestrijd tussen de superhelden die de macht willen grijpen over de mensen en een groep die de superhelden - en specifiek een superheld voor altijd - willen beëindigen. Het is hierin niet mensen tegen superhelden. In beide kampen werken beide partijen samen. De superhelden worden geleid door Homelander (Anthony Starr: Banshee) die graag in de spotlight staat en op z’n zachtst gezegd compleet gestoord is, en dat wordt steeds erger. Hij wordt gesteund door een groep van elite superhelden, “The Seven”, waar dit seizoen twee nieuwe superhelden zijn aangeschoven.

In dit seizoen staat Starlight/Annie January (Erin Moriarty: Jessica Jones) aan de andere kant. Ze wil dus juist tegen Homelander optreden. Ook is er een groep (“The Boys”) die meestal worden geleid door Butcher (Karl Urban: Almost Human) en het liefst volledig van alle superhelden af wil. Butcher is de meest radicale van de groep en anderen die hetzelfde doel hebben, zijn wat gematigder. De cast is erg sterk en brengt de serie naar een hoog niveau. De acteurs die Homelander en Butcher spelen weten dat goed verknipt te laten overkomen, terwijl ze ook emotie aan The Boys toe weten te voegen.

The Boys
© Prime Video

The Boys is een van de grofste series die ik ken. Vrijwel iedere aflevering gaat er iemand op een onverwachte en unieke wijze dood en er is geen tekort aan bloedspetters op het scherm en in het gezichtsveld. Soms gaat The Boys eigenlijk net te ver en wordt het vulgair. Maar het verhaal zit ook goed in elkaar en de makers weten echt iets unieks neer te zetten.

Vrijwel iedere aflevering gaat er iemand op een onverwachte en unieke wijze dood en er is geen tekort aan bloedspetters op het scherm en in het gezichtsveld

Dat het volgende seizoen het laatste is, betekent niet dat (de wereld van) The Boys daarna is afgelopen. Eerder het tegenovergestelde. Het tweede seizoen van de spin-off Gen V is in productie, een prequel serie over Soldier Boy (Jensen Ackles: Supernatural) is aangekondigd en er gaan ook geruchten rond over een spin-off die zich in Mexico zou afspelen. Zelf ga ik die series zeer waarschijnlijk allemaal kijken.

Kortom: ook al voelde dit seizoen minder impactvol dan de voorgaande seizoenen, het is nog steeds puur genieten van The Boys. Grove actie, bizarre verhaallijnen, goede cast en veel humor. Zeker een van de betere en consequent sterke superhelden series.

Op basis van het voorgaande krijgt het vierde seizoen van The Boys een welverdiende 8,5.

Over de auter, Thomas ten Veldhuijs

Thomas ten Veldhuijs
Thomas ten Veldhuijs is al sinds zijn jeugd erg geïnteresseerd in films, televisie(series) en nieuwe media. Als gevolg van deze interesse heeft hij ook aan de Universiteit Utrecht de bachelor Theater-, Film- en Televisiewetenschappen afgerond. Deze interesse heeft hij vervolgens weten te combineren met een rechtenstudie in de vorm van een master die een grote focus heeft op verschillende vormen van media. Doordat de afgelopen jaren (televisie)series in kwaliteit er erg op vooruit zijn gegaan en steeds filmischer zijn geworden, zijn series tegenwoordig de favoriete vorm van entertainment voor Thomas. De passie die Thomas heeft voor media wil hij graag met anderen delen. Hij wil graag mensen enthousiasmeren om bepaalde series te gaan volgen, maar hij kijkt er ook zeker met een kritische blik naar. Hij heeft een zeer brede interesse en zal zich derhalve niet beperken tot bepaalde genres.
Bekijk profiel van Thomas ten Veldhuijs