The Last Kingdom - Seizoen 1 (DVD)
8
Conan Miller geeft The Last Kingdom - Seizoen 1 (DVD) een 8.

The Last Kingdom - Seizoen 1 (DVD)

De zeevarende Noormannen, beter bekend onder de naam Vikingen, veroverden tussen de achtste en elfde eeuw een flink deel van de kusten en rivierengebieden in Europa. Hun invloed op de geschiedenis en taal van Europa en met name Groot Brittannië was groot. Naast Corsica, Sardinië, Sicilië en het zuiden van Italië, was begin elfde eeuw zelfs heel Engeland in de macht van de Vikingen.

Over de aanloop naar die periode gaat The Last Kingdom. In de negende eeuw was Engeland, net als ons land, geen eenheid. Het was opgedeeld in verschillende koninkrijkjes en die lagen voortdurend met elkaar overhoop. Juist die verdeeldheid stelden de verschillende Vikinglegers in staat om grote delen van Engeland te veroveren.

Wij zien de veroveringen van de Vikingen en de wanhopige strijd van de verdeelde Britten om hun land te behouden door de ogen van Uhtred.

De serie begint als kasteel Bebbanburg, aan de kust van Noord-Umbria, wordt aangevallen door Vikingen, of “Danes”, zoals ze in de serie genoemd worden. Uhtred, de jonge zoon van de ealdorman (een Saksische edelman) van het kasteel wordt ontvoerd door de Danes en hij groeit bij hen op als slaaf. Na verloop van tijd is er van zijn edele opvoeding en christelijke cultuur weinig overgebleven.

Wij zien de veroveringen van de Vikingen en de wanhopige strijd van de verdeelde Britten om hun land te behouden door de ogen van Uhtred. Na jaren tussen de Danes heeft hij een zekere status bereikt en als hij door dramatische gebeurtenissen zijn vrijheid terugkrijgt, worstelt hij met zijn gespleten loyaliteit; is hij een Viking of is hij een Saks? Wie moet hij steunen; zijn Deense familie of de verenigde Britten onder Koning Alfred van Wessex, het laatste vrije koninkrijk? En wie kan zorgen dat hij op een dag kasteel Bebbanburg, zijn geboorterecht, terug kan krijgen?

De hoofdrol wordt vertolkt door Alexander Dreymon (Luke Ramsey, American Horror Story). Hij weet het koppige en woeste karakter van Uhtred geloofwaardig neer te zetten. Zijn eigenzinnige principes en belangen botsen voortdurend met die van de machthebbers. Dit brengt Uhtred voortdurend in moeilijkheden, maar leveren hem ook respect en liefde op.

De christelijke Koning Alfred weet niet goed wat hij met deze heidense krijger moet beginnen

De christelijke Koning Alfred (David Dawson, Fred Best in Ripper Street) weet niet goed wat hij met deze heidense krijger moet beginnen en de diepgelovige koningin ziet hem het liefst aan de galg. Gelukkig wordt Uhtred gesteund door zijn oude leermeester en priester Beocca (Ian Hart, Quirinus Quirrell in Harry Potter and the Philosopher’s Stone) en de ervaren legerofficier Leofric (Adrian Bower, Greg in Mount Pleasant). De interactie tussen Leofric en Uhtred zorgt ook voor de licht komische toon in het verhaal. Ze plagen elkaar maar gaan ook voor elkaar door het vuur.

[image-60331]
Seizoen 1 bestaat uit slechts acht delen, die ik er in een paar avonden doorheen joeg. Dat zegt al genoeg over de serie, lijkt mij. De karakters hebben voldoende complexiteit en de tegenstrijdige denkbeelden en belangen geven het verhaal voldoende diepgang. De gebeurtenissen worden geloofwaardig neergezet en alle historische facetten (kleding, huizen, rangen en standen) zijn behoorlijk goed weergegeven. Zelfs de gevechten zijn van meer dan gemiddelde kwaliteit en soms niet voor mensen met een zwakke maag.

De serie is gebaseerd op de Saxon Stories boekenserie van Bernard Cornwell. Deze schrijver is bij het oudere publiek zeker ook bekend vanwege de Sharpe boeken, verfilmd met Sean Bean, ooit een razend populaire tv-serie. Hoewel het om fictie gaat, is het verhaal gebaseerd op twee historische mannen met de naam Uhtred die in de tiende en elfde eeuw in Noord-Umbria en Wessex hebben geleefd.

Ik kan deze serie aanbevelen bij iedereen die houdt van spannende en geloofwaardige historische verhalen. Het is een goed opgebouwde combinatie van geschiedenis, romantiek en intrige met mooie beelden en gruwelijke strijd, overgoten met een sausje van bloed en modder. Er komt gelukkig een tweede seizoen, want het eerste seizoen van The Last Kingdom krijgt van mij een verdiende 8.

The Last Kingdom

Over de auter, Conan Miller

Conan Miller
Conan geeft het toe; hij is verslaafd. Verslaafd aan boeken, motorrijden, koken en het kijken naar films en tv-series. Hij verdient zijn geld met schrijven en vertalen. Na een bachelor Vertaler Engels is hij zich gaan verdiepen in geneeskunde als specialisme. Verder sport hij al zolang hij zich kan herinneren en is hij sinds zijn achtste bezig met verschillende vechtkunsten. Als hij tijd over heeft reist hij graag op twee wielen door Europa, samen met de liefde van zijn leven. Hij leeft zijn leven volgens het adagium “Mens sana in corpore sano”, ofwel: een gezonde geest in een gezond lichaam. Dat is hard werken, maar de beloning is er ook naar.
Bekijk profiel van Conan Miller